Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.

- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.

Lokalisering av divisjoner

I forslaget fremkommer det blant annet:

  • Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene.
  • Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder
    • Divisjon Veg: Tromsø
    • Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
    • Divisjon Utbygging: Bergen
    • Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
    • Divisjon IT: Drammen
    • Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
  • Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
  • 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
  • Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
  • Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.

Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:

  • Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
  • Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
  • Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.

Tilpasser til nye rammer

- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.

Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.

- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Kontaktperson Statens vegvesen Region øst:

Regionvegsjef Per Morten Lund

Kommunikasjonsleder Ellinor Tørud, telefon: 951 99 019

Under finner du oversikt over vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering for Statens vegvesen i Region øst.

 

VIKEN OG OSLO

Lokasjon

Kommentar

Oslo

kontorsted

laboratorium

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Bør vurdere samlokalisering med direktoratet. Laboratoriet videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen.  Om lag 50 stillinger er ikke stedbundne oppgaver som skal flyttes ut av Oslo.

Oslo

Vegdirektoratet

Redusert arealbehov på grunn av utflytting fra Oslo for oppgaver som i dag er organisert i Vegdirektoratet, men som i fremtiden vil bli organisert i divisjonene og skal flyttes ut av Oslo. Noe redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Samlokalisering med Oslo kontorsted bør vurderes.

Oslo

vegtrafikksentral

Videreføres.

Oslo (Risløkka)

trafikkstasjon

 

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver MC, lette og andre klasser. Kontrollhall med kontroll lette/tunge kjøretøy. ADR- kontroller. Leide lokaler, Statsbygg.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Ingen endringer i forhold til dagens tilbud

Konsekvens for brukerne

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Leiekostnader til Statsbygg øker fra 2020.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stor stasjon. Spesialistkompetanse på flere fagområder.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag. Gode hallfasiliteter.

Effektivitet og tilgjengelighet

Trafikkstasjonen ligger lett tilgjengelig med T-bane og bil. Vil være store fagmiljø også i fremtiden med mulighet for effektiv drift. 

Lillestrøm

kontorsted

tilsyn TK

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Lillestrøm

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Skranketjenester for førerkort, teori og førerprøver i alle klasser.  Trafikkstasjon hvor dagens haller ikke benyttes. Kommunale reguleringsplaner gir begrensninger i forhold til endringer i dagens bygg. Statsbygg har varslet betydelig økning i leie fra 2020.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Flyttes til nye lokaler i området i 2020. Åpner for skranketjenester for kjøretøy.

Konsekvens for brukerne

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Flyttes til nytt tjenestested fra 2020. Forutsetter leie på dagens nivå.

 

Drammen

kontorsted

Videreføres. Ledelsen av divisjon IT er foreslått lagt hit. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Moss

kontorsted

Videreføres. Ledelsen av divisjon Fellesfunksjoner er foreslått lagt hit. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

 

Det tilbys også ambulerende tjenester ved Moss kontorsted:

 

Beskrivelse av tjenestested

Ambulerende tilbud om førerprøver lette klasser (ca 1000 førerprøver). Bemannes av sensorer fra Hafslund. Benytter dagens vegkontor som oppmøtested.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Tilbudet opprettholdes.

Konsekvens for brukerne

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Forutsetter fortsatt tilgang til SVV sine kontorlokaler i Moss, også etter 2020.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Ambulerende bemanning fra Hafslund.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Dagens kostnader for SVV for å opprettholde dette tilbudet er relativt små og vi har foreløpig vurdert at belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad vil være for stor til at det gjøres endringer i dagens tilbud.

Gol

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested:

Ny sambruksstasjon åpnet vinter 2019

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Gol består som sambruksstasjon med hall lette og tunge samt førerprøver alle klasser unntatt tunge. Bruken må ses i sammenheng med opprettholdelse av ambulerende tjenester på Fagernes.

Gol får en åpningstid på 3 dager uka. De to resterende dagene ambulerer merkantil/teori og sensor A/B til Fagernes A (ca. 45 prøver) B (ca. 380 prøver)

Samlet: ca. 1050 prøver begge steder pr år.

  • ·         Ambulerende utekontrollplass

Konsekvenser for brukerne:

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Ny sambruksstasjon-Åpningstid 3 dager uka vil gi oss mulighet til å ambulere to dager uka til Fagernes og opprettholde merkantile/teori og prøver kl A/B på Fagernes.

Vurdering av krav og kriterier

Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøvesteder, men noe begrenset i forhold til trafikkforhold spesielt for å tilfredsstille krav variasjon i steder med 30-40-50 km grenser. Lavt volum, men opprettholdes da også Fagernes dekkes, samt uforholdsmessig lang avstand til alternativt tjenestested.

Har MC bane, men bør utbedres og vurderes på nytt.

Hønefoss

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Fullverdig trafikkstasjon i dag

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Ingen endringer - ambulerende utekontrollplass

Konsekvenser for brukerne:

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

 

Vurdering av krav og kriterier

Tilfredsstiller krav og kriterier til alle typer førerprøver.

Jessheim

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Sambruksstasjon med hallkontroll for lette og tunge klasser samt utekontroll.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Åpner for skranketjenester på førerkort senest i 2020. Ellers ingen endring.

Konsekvens for brukerne

Ingen endring

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ingen endring. Bedre hallutnyttelse når hallkontroll overføres fra Kongsvinger.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

En ny lokasjon vil sikre et godt og robust fagmiljø også i fremtiden.

Faglige krav

Kontrollhaller tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Sambruksstasjon med god plassering langs E6 gir gode muligheter for utekontroll og lett tilgang til stasjonen.

Drøbak

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver alle klasser, hallkontroll for lette kjøretøy. Bygg leies av Statsbygg. Per mars 2019 åpen 4 dager i uka. Trafikkstasjonen ligger i et område der Frogn kommune har utviklingsplaner og ønske om annen bruk i fremtiden. Det vil derfor ikke være aktuelt å forlenge leieavtalen på stasjonen når denne går ut 31.12.2023.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Anbefales lagt ned fra 2023.

Konsekvens for brukerne

Skranke- og teoritjenester, førerprøver lette og andre klasser samt hallkontroll lette kjøretøy flyttes til nytt tjenestested i Follo (inntil 25 km unna). MC-prøver (280 stk i 2018) tilbys i Follo. Førerprøver tunge klasser (326 stk i 2018) tilbys på Hafslund eller Lillestrøm.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Reduksjon i leieareal på nytt tjenestested. Forutsetter at leie for nye lokaler i Follo ikke blir dyrere enn dagens avtale i Drøbak.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Middels stor stasjon med 21 medarbeidere fordelt på 3 fagmiljøer.

Faglige krav

De trafikkmessige forhold rundt Drøbak trafikkstasjon tilfredsstiller kravene i alle førerprøveklasser. Kjøregård for MC er litt trang og skaper noen HMS-utfordringer.

Kontrollhaller tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Ettersom det ikke er aktuelt å fortsette på nåværende lokasjon anbefaler vi å etablere ny lokasjon i Follo, hvor aktiviteten og mannskap fra Drøbak og Mysen samles. Vi mener dette vil sikre effektiv drift i fremtiden, et godt fagmiljø og et godt tilbud til brukerne i området. Avstanden fra dagens lokasjon til en ny lokasjon i Follo vil være relativt kort. For mange brukere vil dette også bety en kortere reisevei til tjenestestedet.

Mysen

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver alle klasser, hallkontroll for lette og tunge kjøretøy. Bygg eies av Statens vegvesen. Per mars 2019 åpen 4 dager i uka.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Anbefales legges ned fra 2023.

Konsekvens for brukerne

Skranke- og teoritjenester, førerprøver MC, lette og andre klasser samt hallkontroll lette kjøretøy flyttes til nytt tjenestested i Follo (inntil 45 km unna). Hallkontroll av tunge kjøretøy flyttes til Hafslund (45 km). Førerprøver tunge klasser (85 i 2018) tilbys på Hafslund eller Lillestrøm (60 km). Hovedtyngden av kundene som i dag har Mysen som nærmeste stasjon bor vest for Mysen. Dette betyr at for gjennomsnittskunden vil reisetiden/avstanden øke med 15-20 min/20-25 km.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Dagens trafikkstasjon kan selges. Dette vil gi bedre utnyttelse av fasiliteter på øvrige stasjoner.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen har i dag fagmiljøer med 4-5 medarbeidere i hvert. En sammenslåing med Drøbak i en ny lokasjon i Follo vil gi et styrket fagmiljø med bedre forutsetninger for likebehandling.

Faglige krav

Krav til førerprøver er oppfylt, men MC-kjøregård er noe trang.  Kontrollhaller tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag..

Effektivitet og tilgjengelighet

Antallet førerprøver på tunge kjøretøy er relativt lite og vi mener dette kan flyttes til Lillestrøm eller Hafslund uten at det gir for store belastninger for brukerne

For å sikre effektiv drift i området Drøbak – Mysen mener vi det vil være effektivt å legge ned Mysen og overføre mannskap til en ny lokasjon i Follo-området. Dette vil sikre et godt fagmiljø med et kundegrunnlag som tilsier et tilbud 5 dager i uken.. Hallkontroll av lette kjøretøy vil flyttes til Follo mens hallkontroll av tunge kjøretøy kan utføres på Hafslund.

Hafslund

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver i alle klasser. Kontrollhall med kontroll lette/tunge kjøretøy. ADR- kontroller. Leide lokaler, privat utleier.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Ingen endring til 2025. Betjener lettbilkontroller i Follo med ambulerende bemanning fra 2023.

Konsekvens for brukerne

Tilbud uforandret.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Noe økt bemanning for hallkontroll på grunn av økning i volum, ellers ingen.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Hafslund er en stor stasjon med gode fagmiljø

Faglige krav

 Hafslund trafikkstasjon har gode forhold for førerprøver i alle klasser og gode kontrollhaller for lette og tunge kjøretøy.

Effektivitet og tilgjengelighet

Stasjonen er lett tilgengelig og har god effektivitet.

Svinesund

kontrollstasjon

Videreføres.

Taraldrud

kontrollstasjon

Videreføres.

Billingstad

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver MC, lette klasser. Kontrollhaller med kontroll lette/tunge kjøretøy. Leide lokaler, Statsbygg. Utfordringer med grunnforhold på stedet som har gitt synk/setninger. Har gitt utfordringer blant annet i forhold til veining av tunge kjøretøy.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Uendret tilbud frem til 2023, da det erstattes med nytt tjenestested i Sandvika-Asker-området. Tungbilkontroll (ca 525 stk) anbefales hovedsakelig overført til Drammen (27 km), men noe forventes også til Risløkka (25 km).

Konsekvens for brukerne

Tungbilkontroll må gjennomføres i Drammen eller på Risløkka.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Nye lokaler vil gi bedre tilpasning til etterspørsel. Bedre utnyttelse av ressurser og hallkapasitet i Drammen og på Risløkka. Forutsetter at husleie og driftskostnader for ny lokasjon ikke øker i forhold til dagens stasjon.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Middels stor stasjon.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag. Kontrollhaller tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Ut ifra krav til effektivisering, likebehandling og god kompetanse anbefales det å samle kontroll av tunge kjøretøy i Drammen og på Risløkka.

Drammen

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested:

Fullverdig trafikkstasjon

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Beholder alle dagens tilbud-Samlet ca 5000 prøver

Dimensjoneres for å ta imot økt kl B fra Kongsberg,

Ingen økning i førerprøver da Billingstad opprettholder A og B.

Forventet økning tunge kontroller i hall ca 400 fra Billingstad

Konsekvenser for brukerne:

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Økt teknisk behov hall tunge.

Vurdering av krav og kriterier

Tilfredsstiller krav og kriterier til alle førerprøver.

Kongsberg

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver kl A (ca. 50 pr år) og kl B (ca. 1100 pr år)

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Legges ned 1.1.23

Konsekvenser for brukerne:

Tjenestene vil legges til Drammen og Notodden og fordele seg anslag 50/50.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Avvikler bruk og drift

Vurdering av krav og kriterier

Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøver. Har egen mc bane.

Legges ned grunnet lavt grunnlag og relativt kort avstand til nytt tjenestested. Kan da avhendes.

Reiseavstand til Drammen trafikkstasjon ca 45 km og ca 50 min.

Reiseavstand til Notodden trafikkstasjon ca 30 km og ca 40 min.

Uvdal

kontorsted

Statens vegvesen leier lokaler i kontorfellesskap med andre. Mulig videreføring i fylkeskommunen.

Holtermoen

brulager

Videreføres. Bruberedskap.

 

INNLANDET

Lokasjon

Kommentar

Lillehammer

kontorsted

Videreføres. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. 

Lillehammer

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Er i dag servicekontor med MC, lettbil og andre førerprøver, samt lettbilkontroller. Mannskap fra Lillehammer utfører også mobile hallkontroller hos bransjen (248 tunge kontroller i 2017). MC-prøver betjenes med ambulerende sensor fra Otta/Gjøvik. Har ikke tilgang på kjøregård etter 2020.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Tilbud om MC prøver (65 stk i 2017) legges ned fra 2020. Dette flyttes til Gjøvik (52 km). Fra 2021 avvikles tilbudet om lette hallkontroller mens øvrige tjenester flyttes til regionvegkontoret i nabobygget.

Konsekvens for brukerne

Lengre reisevei for kunder til MC (Gjøvik) og hallkontroll. (Gjøvik – 52 km, Ånestad – 78 km og Otta – 104 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Flytting fra dagens lokaler gir bedre muligheter for utleie og sikrer bedre utnyttelse av lokalene i regionvegkontoret. Lavere leiekostnader.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Liten stasjon med få medarbeidere på hvert fagområde. MC-prøver og hallkontroll anbefales flyttet til Gjøvik for å sikre gode fagmiljø.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag. Stor usikkerhet rundt mulighet for tilfredsstillende kjøregård i 2020.

Kontrollhall tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Med usikkerhet rundt kjøregård samt krav til effektivisering, likebehandling og god kompetanse anbefales det å flytte MC-prøver og hallkontroll til Gjøvik i fra 2021.

Hamar

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Hamar

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Servicekontor med skranke, teori og førerprøver i alle klasser. Leiekontrakt med privat utleier.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Ingen endring frem til 2025.

Konsekvens for brukerne

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Hamar betjener i dag førerprøver på Elverum. Dette fortsetter på Hamar når Elverum legges ned i 2021.Videre må Hamar overta MC-prøver for Tynset fra 2020.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Gode fagmiljø.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i alle klasser.

Effektivitet og tilgjengelighet

God plassering og lett tilgjengelig stasjon. Gode fagmiljø med effektiv drift. 

Gjøvik

kontorsted

Legges ned. Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Aktuelt med noe samlokalisering på Gjøvik trafikkstasjon.

Gjøvik

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Er i dag trafikkstasjon med alle tjenester og oppmøtested for 1 mann i utekontrollen.  Overtar hallkontroller fra Lillehammer i 2021.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Tilbudet opprettholdes. Oppmøtested for utekontroll-ressurs flyttes til nærliggende oppmøtested fra 2020.

Konsekvens for brukerne

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Antallet førerprøver MC og kontroller i hall vil øke noe som følge av nedlagt tilbud på Lillehammer. Bedre utnyttelse av kontrollhaller.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Middels stor stasjon med gode fagmiljø.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag.

Kontrollhall tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Flytting av MC-prøver og hallkontroll fra Lillehammer vil sikre bedre effektivitet i fremtiden.

Kongsvinger

kontorsted

Legges ned. Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Det kan være aktuelt at noe samlokaliseres med kontrollstasjonen ved Magnormoen eller ved servicekontor for trafikant- og kjøretøytjenester, jf. beskrivelsen under for Kongsvinger trafikkstasjon.

Kongsvinger

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver MC, lette og andre klasser samt hallkontroll. Kjøregård for MC plassert på annet område utenfor Kongsvinger. Kontorsted også for vegavdelingen. Lang leieavtale med Statsbygg. Usikkert hvor mange fra vegsiden som vil være lokalisert på Kongsvinger etter 2020.

Per mars 2019 åpen 4 dager i uka.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Lite volum på MC-prøver (89 i 2017). Dette tilbudet anbefales lagt ned fra 2021 og flyttes til Lillestrøm.

Antall hallkontroller i 2017 er 1022 lette og 262 tunge. Tilbudet om hallkontroll anbefales lagt ned fra 2025. Fra 2025 vil Kongsvinger være et servicekontor med tilbud om teori og lette førerprøver.

Konsekvens for brukerne

MC-prøver må gjennomføres på Lillestrøm fra 2021 (75 km). Hallkontroller må gjennomføres på Jessheim (65 km) fra 2025.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Bedre utnyttelse av hallkapasitet på Jessheim fra 2025. Reduksjon av lokaler og leie på Kongsvinger.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Liten stasjon med små og sårbare fagmiljø spesielt på sensor- og hallkontrollsiden. 

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag. Kontrollhall tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Ut ifra krav til effektivisering, likebehandling og god kompetanse anbefales det å flytte hallkontroller til Jessheim fra 2025.

Otta

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Sambruksstasjon med alle tjenester unntatt tunge førerprøver. Tilbudet på Otta opprettholdes. Otta er i dag åpen 4 dager per uke. I 2025 vil skranke- og teoritilbudet kunne bemannes med ambulerende mannskap fra Lillehammer trafikkstasjon. Er i dag også kontorsted for vegsiden.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Opprettholdes med redusert åpningstid. Åpningstiden forventes redusert til 2 dager pr uke i 2025.

Konsekvens for brukerne

Ingen, bortsett fra redusert åpningstid.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Ingen. Forutsetter at stasjonen vil benyttes av vegsiden i fremtiden.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Liten stasjon med 2-3 medarbeidere på hvert fagområde.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag.

Kontrollhall tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Under forutsetning av at kostnadene for SVV fortsatt kan holdes på dagens nivå har vi foreløpig vurdert at belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad vil være for stor til at det gjøres endringer i dagens tilbud, ut over det som er beskrevet.

Tynset

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Er i dag trafikkstasjon med tilbud om MC, lettbil og andre førerprøver samt hallkontroll lette og tunge. Trafikkstasjonen er et eldre bygg som eies av Statens vegvesen. Flere bygg på eiendommen inkludert kontorsted for ansatte i vegavdelingen. Deler av bygg utleid.

Per mars 2019 åpent 3 dager pr uke.

Mannskap fra Tynset bemanner Røros trafikkstasjon 2 dager i uka når Tynset er stengt. MC-prøver betjenes i dag med ambulerende bemanning fra Hamar eller Otta.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Tilbud om MC prøver (30 stk i 2017) legges ned fra 2020

Konsekvens for brukerne

Når tilbud om MC prøver legges ned må brukerne benytte Otta (170 km), Trondheim (170 km) eller Hamar (215 km).

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Tynset betjener servicekontor på Røros to dager per uke med skranketjenester, teori og lette førerprøver.

Hallkontroll kan betjenes med ambulerende bemanning fra Otta eller Ånestad. Dersom tilbudet på Røros legges ned vil etterspørselen derifra betjenes på Tynset og det kan vurderes hvor mange dager pr uke det skal være åpent.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Liten stasjon 1-3 medarbeidere på hvert fagområde.. Sikring av kvalitet og likebehandling er en utfordring spesielt for hallkontroll og førerprøver. 

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag.

Kontrollhaller tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag, med noe begrensning i forhold til høyde på kjøreport (høye tunge kjøretøy).

Effektivitet og tilgjengelighet

Ut ifra krav til effektivisering, likebehandling og god kompetanse anbefales det å legge ned tilbudet om MC-prøver. For øvrige tjenester vurderes det at belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad vil være for stor til at det gjøres endringer fra dagens tilbud.

Elverum

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser og kontroll av lette kjøretøy.  Førerprøver bemannes i dag med ambulerende sensorer fra Hamar. Bemanning fra Elverum gjennomfører ambulerende hallkontroll tunge kjøretøy på Husum (8 km). Husum er kontrollstasjon for ADR. Førerprøver gjennomføres med ambulerende mannskap fra Hamar. Leiekontrakt med privat utleier.

Per mars 2019 åpen 4 dager i uka.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Mannskap for hallkontroller flyttes til ny sambruksstasjon på Ånestad (10 km) i 2021. Øvrig tjenestetilbud på Elverum legges ned fra 2021.

Konsekvens for brukerne

Skranke- og teoritjenester samt førerprøver må gjennomføres på Hamar (27 km)

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Reduksjon i fremtidige leiekostnader. En samling av tjenestene på Ånestad og i Hamar vil sikre bedre kapasitet på tjenestene og gode, robuste fagmiljø.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Lite fagmiljø som betjener skranke og teori. Anbefales samlet på Hamar for å sikre kvalitet og likebehandling.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag. Kontrollhall tilfredsstiller krav innenfor de kontroller som gjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Ut ifra krav til effektivisering, likebehandling og god kompetanse anbefales det å samle tjenestene på Ånestad og Hamar i fremtiden. Med kort avstand til Ånestad og Hamar og gode kommunikasjonsmuligheter vurderes belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad til å være relativt lav.

Fagernes

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Er i dag servicekontor som er åpent 3 dager pr uke. Teoriprøver 2 dager pr uke. Førerprøver lette, MC og tunge gjøres i dag av ambulerende bemanning fra Gjøvik eller Lillehammer. Nærmeste trafikkstasjon er Gol ca 1 times kjøring/52 km unna. Antall førerprøver: MC 48, lette 379, andre (T) 24. Etter påtrykk fra bransje og politikere ble det åpnet for tungbilprøver på slutten av 2017. I 2018 ble det kjørt 40 tungbilprøver.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Tilbudet foreslås opprettholdt 2 dager per uke. Fra 2019 vil det kun være en ansatt på Fagernes. For øvrig vil det være ambulerende mannskap fra Gol trafikkstasjon og ved behov fra Gjøvik eller Lillehammer.

Konsekvens for brukerne

Åpningstid reduseres til 2 dager per uke.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Fortsatt tilbud på Fagernes forutsetter at Fagernes kontorsted opprettholdes for øvrige ansatte i SVV på vegsiden. Hvis ikke forutsettes at det kan skaffes alternative lokaler til samme kostnad som dagens lokaler.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Servicekontor med 1 fast ansatt fra 2019. For øvrig ambulerende mannskap.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i de klasser som kjøres i dag.

Effektivitet og tilgjengelighet

Under forutsetning av at kostnadene for SVV fortsatt kan holdes på dagens nivå har vi foreløpig vurdert at belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad vil være for stor til at det gjøres endringer fra dagens tilbud, ut over det som er beskrevet.

Husum kontrollstasjon

Beskrivelse av tjenestested

Det etableres en ny sambrukstasjon ved Rv3/25 på Ånestad mellom Hamar og Elverum fra 2021. Denne erstatter dagens Husum kontrollstasjon. Her vil det være tilbud om lett og tung hallkontroll i tillegg til utekontroll. Ikke tilbud om skranketjenester eller førerprøver. Ånestad vil overta som ADR-stasjon når Husum legges ned i 2021

Vurdering av framtidig tjenestetilbud

Se over.

Konsekvens for brukerne

Små eller ingen konsekvenser for brukerne.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Anslår årlige driftskostnader til kr 700.000,-. Bygg overtas fra OPS selskap når ferdig i 2021.

Vurdering av krav og kriterier:

Etablering av ny lokasjon forutsetter at krav og kriterier til oppgaveutførelse oppfylles. Nye kontrollhaller som vil tilfredsstille de krav som gjelder. Kombinasjon med utekontroll vil gi god utnyttelse av halløp.  

 

Aktuelt for fylke(r): Viken, Innlandet, Oslo