Foreslår et slankere og mer effektivt Statens vegvesen (Region sør)
Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet.
Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.
- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.
- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.
Lokalisering av divisjoner
I forslaget fremkommer det blant annet:
- Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene.
- Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder
- Divisjon Veg: Tromsø
- Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
- Divisjon Utbygging: Bergen
- Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
- Divisjon IT: Drammen
- Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
- Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
- 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
- Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
- Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.
Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:
- Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
- Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
- Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.
Tilpasser til nye rammer
- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.
Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.
- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.
Kontaktperson:
Regionvegsjef Kjell Inge Davik, telefon: 900 44 267
Kommunikasjonsleder Lars Helge Rasch, telefon: 901 01 005
Les hele forslaget fra Statens vegvesen på: https://www.vegvesen.no/_attachment/2699697/binary/1328027
Under finner du oversikt vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering for Statens vegvesen i region sør.
AGDER
Lokasjon |
Kommentar |
Kristiansand kontorsted |
Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Mulig samlokalisering med trafikant- og kjøretøytjenester i sentrum av Kristiansand på et senere tidspunkt. |
Kristiansand trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: I dag er Kristiansand (Rige) fullverdig trafikkstasjon med utekontrollstasjon tilknyttet. Alle prøver A (ca. 400 pr år),B (ca. 3000 pr år) Tunge (ca. 450) pr år, teori (ca. 5500 pr år). Stasjonen er samlokalisert med øvrige SVV avdelinger i felles bygg.
Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Kristiansand ses i sammenheng med bygging av Lohnelier i fm. ny ringveg rundt byen og ny E39. Dagens plassering av utekontrollstasjonen vil ikke fange opp E39 trafikken ved omlegging av vegnettet. Det er derfor ment å bygges ny utekontrollstasjon v /Lohnelier i samarbeid med Nye Veier AS. Prosessen er allerede på planstadiet. Denne gjøres til sambruksstasjon der all hallkontroll lett og tunge og ADR inngår. Den nye sambruksstasjonen må dimensjoneres for dette. Gammel utekontrollstasjon og hallene på Rige kan avvikles. Prøver kjøres fra SVV bygg på Rige hvor man har teori og merkantile tjenester. MC (ca 700 pr år) kjøres som i dag fra Skantraf (ved Sørlandsparken) hvor det er meget gode bane forhold. Tunge kjøres i dag fra Rige, men vurderes flyttet til Skantraf om mulig allerede i 2020. Dato for ny sambruksstasjon er ikke avklart, men antas kunne skje i perioden 2023-2025, men er satt til 1.1.25 Konsekvenser for brukerne: Få eller ingen endringer. Teknisk hall flyttes til Lohnelier, men det er liten endring i reiseveg for lokale brukere. Det blir noe lengre veg for brukere fra Stoa, men ny infrastruktur vil redusere avstanden. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Frigjøre dagens kontrollhaller samt arealer ved Rige utekontrollstasjon. Mer integrering med SVV avdelinger på merkantil side. Sensorbemanning nivelleres for å ta imot B fra Mandal, samt ambulerende tunge til Arendal. Vurdering av krav og kriterier Kristiansand tilfredsstiller alle krav og kriterier til førerprøvested. |
Arendal kontorsted |
Videreføres. Ledelsen av divisjon Trafikant og kjøretøy er foreslått lagt hit. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås også lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. |
Arendal trafikkstasjon |
Beskrivelse av tjenestested: Fullverdig trafikkstasjon i dag med utekontrollfasiliteter knyttet til E18 Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Hallkontroll lett/tung flyttes til Lohnelier(Kristiansand). Førerprøver kl A (ca 200 pr år) flyttes til Kristiansand (Skantraf) ca 35 min kjøreveg. Det samme med tunge bortsett fra elever fra Blakstad vgs. Teori og førerprøver kl B samt merkantil resttjeneste flyttes til Harebakken og samlokaliserer med øvrige SVV avdelinger der. Tilsyn flyttes til Harebakken. Vurderingsprøver kjøres ambulerende fra Kristiansand evt. ved de sensorene som kjører kl B fra Harebakken avhengig av kompetanse Utekontrolldelen vurderes nedlagt og om behov etableres som enklere utekontrollplass på strekningen Arendal-Kristiansand. Dette må ses i sammenheng med øvrige utekontrollfasiliteter og behov. Ved en slik løsning kan bygget avhendes. Tidshorisont 1.1.25 Konsekvenser for brukerne: Noe lengre reiseveg til prøver kl A og evt. en del av de tunge samt for kontroller i hall. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Dersom man legger ned eller flytter utekontrollaktiviteten kan Stoa avhendes. MC bane nedlegges alternativt kan kjøregården leies ut Fasilitetene for MC bane er langt bedre ved Skantraf enn på Stoa da denne ligger akkurat innafor minimumskravene Vurdering av krav og kriterier Arendal fyller krav og kriterier til førerprøvested. Kl A flyttes for bedre ressursutnyttelse. Reiseavstand til Skantraf i Sørlandsparken er 58 km og ca. 38 min reiseveg. Tunge prøver flyttes også til Kristiansand og man ønsker å samle all tung oppkjøring på samme sted på Skantraf. Det opprettholdes tungt tilbud gjennom ambulerende sensorer for å dekke behovet fra Blakstad VGS. Flytting av hallkontroller til Lohnelier frigjør arealer, samt gir samling av tekniske tjenester for bedre ressursutnyttelse. Reisevegen øker for dagens hallbrukere til ca 85 km og 65 min reisetid. Med ny E18/E39 og ringveg rundt Kristiansand vil reisetiden bli ytterligere kortere. |
Skarpnes Laboratorium
|
Legges ned. |
Mandal trafikkstasjon |
Beskrivelse av tjenestested: Servicekontor med merkantilt tilbud/teori (ca. 1600 pr år) og førerprøver kl B (ca. 950 pr år). Leid bygg med utløp 2022- er i dag TK’s nest dyreste trafikkstasjon fordelt kostnad pr ansatt. Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Legges ned pr 1.1.23 Konsekvenser for brukerne: Tjenestene flyttes til Kristiansand som er ca. 35 min å reise. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Leid bygg, der leiekontrakt utgår ila 2022. Førerprøvene er kjørt ambulerende fra Kristiansand slik at flytting får ingen økt bemanningskonsekvens. Teori tas i Kristiansand uten behov for kapasitets endring Vurdering av krav og kriterier Stasjonen tilfredsstiller kravene til oppkjøringssted kl B/BE og er i dag betjent ambulerende fra Kristiansand. Man velger å flytte tilbudet til Kristiansand 38 km unna og ca 35 min da dette medfører en kort endring i reiseveg og vil gi en langt større fleksibel bruk av sensorer. Leieforholdet kan da avvikles.
|
Flekkefjord trafikkstasjon |
Beskrivelse av tjenestested: I dag eid bygg sammen med vegavdelingen. For store lokaler for TK pr 1.1.25 Har i dag prøver kl A og B -ingen kontrollhall. Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Fra trafikkstasjon til servicekontor. Åpent 3 dager pr uke-vurderes ned til to dager. Opprettholder teori (ca 1400 pr år) og prøver kl B (ca 750 pr år). Kl A tilbudet nedlegges (ca 80 prøver pr år) og flyttes til Kristiansand fra 2021. Traktor kjøres ambulerende Konsekvenser for brukerne: Lengre veg for prøver kl A da disse går til Kristiansand eller Stavanger. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: TK kan flyttes til offentlig servicekontor, men i og med eid bygg med andre avdelinger er billigste alternativ å opprettholde i dagens bygg. Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller kravene til avvikling av førerprøver alle klasser. Grunnet lavt volum på kl A og en MC bane som etter HMS vurdering av banen ikke anses som fullt ut egnet grunnet lite plass og kryssende behov med annen virksomhet (HMS) velger man å flytte MC tilbudet til Kristiansand. Avstanden er ca. 110 km -1,5 t reiseveg. Flekkefjord har ubetjent utekontrollplass ved E39 som brukes til ambulerende utekontroll og er spesielt viktig vinterstid. Denne beholdes.
|
Setesdal (Evje) trafikkstasjon |
Videreføres som anleggskontor.
For tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:
Beskrivelse av tjenestested: Trafikkstasjon med førerprøver kl B (ca 570 pr år) og ambulerende lette hall en dag uka. Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Legges ned 2021. Volumet anses forholdsvis lavt og er også «kunstig» høyt da en andel av disse er tilfangsprøver fra Kristiansand og Arendal. Konsekvenser for brukerne: Førerprøver går til Kristiansand (ca 75%) eller Arendal (ca 25%) – Traktorprøver (37 pr år) vil kunne kjøres ambulerende Myndighetskontroller (ca 200 pr år) går til Kristiansand
Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Eid bygg sammen med andre SVV avdelinger. Ingen stasjonert B sensor slik at prøvene kjøres ambulerende i dag. Endringen gir derfor samlet sett noe mer kapasitet i Kristiansand og Arendal ved at man unngår ambulering.
Vurdering av krav og kriterier Som førerprøvested kl B anses Evje å ligge i nedre vanskelighetsgrad mht. veg- og trafikkforhold. Det er vanskelig å opprettholde krav om min 6 ulike ruter og flere samt området er lite mht. definisjon som by og tettsted. Har vært foreslått nedlagt tidligere grunnet manglende oppnåelse av kriterier. Halltilbud lette en dag i uka legges ned. Lavt volum og leid hall med lite gunstige fasiliteter. Avstanden til Kristiansand er 65 km og ca 50 min reiseveg og til Arendal 78 km og 70 min reiseveg. |
VESTFOLD OG TELEMARK
Lokasjon |
Kommentar |
Tønsberg kontorsted |
Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.
For tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:
Beskrivelse av tjenestested: Kundesenter for teoriprøver og merkantile tjenester (teori: samlet ca 7000 prøver pr år) Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Merkantile tjenester, teori og førerprøver kl B/BE kjøres fra Statens Park. Ambulerende kjøring av vurderingsprøver evt. av stasjonerte B sensorer med kompetanse. Fanger også opp deler av prøver kl B fra Larvik. Konsekvenser for brukerne: Bedring av tilbudet-Kl B legges til Statens Park som er bynært Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Trenger noe økt plassmengde samt avklare område for oppstart prøver kl B/BE Vurdering av krav og kriterier Statens Park tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøver kl B/BE.
|
Tønsberg trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Trafikkstasjon med alle tjenester-uten utekontroll. Kl A (ca 440 pr år), kl B (ca 3700 pr år) og tunge (ca 300 pr år) Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Tønsberg trafikkstasjon på ÅS legges ned. Førerprøver kl A og tunge flyttes til servicesenter Gråtenmoen i Skien Hallkontroll lette og tunge, ADR flyttes til sambruksstasjonen Lønnebakke («Nye Lanner» ved Langangen i Porsgrunn kommune). Lønnebakke vil få ca 5600 lette kontroller og ca 3000 tunge kontroller. Endringstidspunkt er satt til 1.1.25. Prosessen med etablering av «nye Lanner» er i gang, men dato ikke fastsatt. Endringene må ses i sammenheng. Konsekvenser for brukerne: Teknisk tungbilmiljøet samles på Lønnebakke langs E18. Noe lengre reisevei fra Tønsberg, men opprettholdelse av aktivitet langs hovedaksen kompenserer delvis for dette. Lengre reiseveg for førerprøver fra Tønsberg kl A og tunge-ca 60 min Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Trafikkstasjonen på Ås kan avhendes. Løsningen vil gi bedre tilgjengelighet for tunge, samt at vi avstemmer reiseavstandene langs befolkningsaksen og E18 ved at tilbudene legges i Drammen, Skien, Kristiansand. Vurdering av krav og kriterier Kjøres ikke førerprøver fra Lønnebakke. Tønsberg tilfredsstiller alle krav og kriterier til førerprøvested. Men velger å flytte kl A og tunge til Gråtenmoen for å samle ressurser og kompetanse. Reiseavstand fra trafikkstasjonen til Gråtenmoen i Skien er ca 65 km og 55 min Reiseavstand fra trafikkstasjonen til Lønnebakke er 49 km og ca 35 min |
Skien kontorsted |
Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. |
Skien trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Skien trafikkstasjon med alle tjenester -ikke utekontroll. Kl A (ca 300 pr år), kl B (ca 2600 pr år) og tunge (ca 200 pr år). Ca 5000 teori pr år. Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Tjenestetilbudet i Skiensområdet må ses i sammenheng med ny sambruksstasjon på Lønnebakke («nye Lanner» ved Langangen i Porsgrunn kommune) og endringer av tjenestetilbudet i Tønsbergområdet. Skien trafikkstasjon foreslås nedlagt og leieforhold opphøres. Merkantile tjenester, teori og alle typer førerprøver flyttes til Gråtenmoen som i dag eies av Svv. Området ligger kort avstand fra dagens stasjon og har fasiliteter som kan brukes ved enkle endringer. MC bane kan etableres på området. Førerprøver kl A (ca 440 pr år) og tunge (300 pr år) fra Tønsberg flyttes hit. Samlet vil Gråtenmoen ha: Kl A ca 800 prøver, Kl B/BE ca 3000 prøver, Tunge: ca 500 prøver. Teori: ca 6500 prøver. Hallkontroll lett (ca 1800 pr år) og tunge (ca 700 pr år) og ADR flyttes til ny sambruksstasjon på Lønnebakke langs E18 Konsekvenser for brukerne: Minimale endringer for merkantile og førerprøver. Kan gi noe lengre reisevei i fm. teknisk kontroll i hall. Ca 18 km fra dagens trafikkstasjon til Lønnebakke sambruksstasjon men kompenseres ved at tilgjengeligheten til Lønnebakke er enklere enn til dagens trafikkstasjon. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Gråtenmoen må dimensjoneres for førerprøveaktivteten. Tunge kjøretøyer fjernes fra trafikkert vegnett og til E18 Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøvested alle klasser |
Skien (Gråtenmoen) laboratorium |
Laboratoriet videreføres inntil videre. Det vil bli gjennomført en egen vurdering av laboratorievirksomheten i Statens vegvesen. |
Porsgrunn Vegtrafikksentralen
|
Vegtrafikksentralen i sør videreføres. |
Larvik trafikkstasjon |
Beskrivelse av tjenestested: Kundesenter med førerprøver kl B (ca 1500 prøver pr år) Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Larvik legges ned 2023. Konsekvenser for brukerne: Teori og prøver kl B flyttes til Tønsberg/Skien. Et estimat sier 60% til Tønsberg og 40% til Gråtenmoen Skien.. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Avvikle leieforhold Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøver. Avvikles da reiseavstanden til annet oppmøtested (Gråtenmoen eller Tønsberg Statens park) er forholdsvis liten, og leieforhold kan opphøre. Reiseavstand til Gråtenmoen ca 33 km og ca 40 min Reiseavstand til Statens Park Tønsberg ca 39 km og 54 min |
Notodden kontorsted |
Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Bør fortsatt være samlokalisert med Notodden trafikkstasjon. |
Notodden trafikkstasjon |
Beskrivelse av tjenestested: Fullverdig trafikkstasjon Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Opprettholder merkantile tjenester og teori samt førerprøver kl B. Prøver kl A legges ned i 2023/25 og flyttes til Gråtenmoen-Skien (ca. 60 pr år). Tunge prøver kjøres ambulerende fra Skien for å opprettholde tilbud til VGS skoleutdanning. Teknisk hall lett og tung opprettholdes
Konsekvenser for brukerne: Lengre veg for prøver kl A - reiseveg ca. 1 time Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: B prøver fra Rjukan dekkes i dag da disse har vært kjørt ambulerende Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøver. Kl A flyttes da grunnlaget er forholdsvis lite. Tunge prøver opprettholdes ambulerende for å dekke behovet fra VGS. Reiseavstand til Gråtenmoen i Skien for førerprøver klasse A, er 63 km – ca 1 t. |
BUSKERUD
Lokasjon |
Kommentar |
Drammen kontorsted
|
Videreføres. Ledelsen av divisjon IT er foreslått lagt hit. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. |
Gol trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Ny sambruksstasjon åpnet vinter 2019 Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Gol består som sambruksstasjon med hall lette og tunge samt førerprøver alle klasser unntatt tunge. Bruken må ses i sammenheng med opprettholdelse av ambulerende tjenester på Fagernes. Gol får en åpningstid på 3 dager uka. De to resterende dagene ambulerer merkantil/teori og sensor A/B til Fagernes A (ca. 45 prøver) B (ca. 380 prøver) Samlet: ca. 1050 prøver begge steder pr år.
Konsekvenser for brukerne: Ingen Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Ny sambruksstasjon-Åpningstid 3 dager uka vil gi oss mulighet til å ambulere to dager uka til Fagernes og opprettholde merkantile/teori og prøver kl A/B på Fagernes. Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøvesteder, men noe begrenset i forhold til trafikkforhold spesielt for å tilfredsstille krav variasjon i steder med 30-40-50 km grenser. Lavt volum, men opprettholdes da også Fagernes dekkes, samt uforholdsmessig lang avstand til alternativt tjenestested. Har MC bane, men bør utbedres og vurderes på nytt. |
Hønefoss trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Fullverdig trafikkstasjon i dag Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Ingen endringer -ambulerende utekontrollplass Konsekvenser for brukerne: Ingen Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:
Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til alle typer førerprøver. |
Drammen trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Fullverdig trafikkstasjon Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Beholder alle dagens tilbud-Samlet ca 5000 prøver Dimensjoneres for å ta imot økt kl B fra Kongsberg, Ingen økning i førerprøver da Billingstad opprettholder A og B. Forventet økning tunge kontroller i hall ca 400 fra Billingstad Konsekvenser for brukerne: Ingen Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Økt teknisk behov hall tunge. Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til alle førerprøver. |
Kongsberg trafikkstasjon
|
Beskrivelse av tjenestested: Trafikkstasjon med førerprøver kl A (ca. 50 pr år) og kl B (ca. 1100 pr år) Vurdering av framtidig tjenestetilbud: Legges ned 1.1.23 Konsekvenser for brukerne: Tjenestene vil legges til Drammen og Notodden og fordele seg anslag 50/50. Konsekvens for kapasitet og infrastruktur: Avvikler bruk og drift Vurdering av krav og kriterier Tilfredsstiller krav og kriterier til førerprøver. Har egen mc bane. Legges ned grunnet lavt grunnlag og relativt kort avstand til nytt tjenestested. Kan da avhendes. Reiseavstand til Drammen trafikkstasjon ca 45 km og ca 50 min. Reiseavstand til Notodden trafikkstasjon ca 30 km og ca 40 min. |
Uvdal kontorsted
|
Statens vegvesen leier lokaler i kontorfellesskap med andre. Mulig videreføring i fylkeskommunen. |