Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Asfalten på rv.36 mellom Slåttekås og Årnes får nytt liv på den nye riksvegen på samme sted. Snart kan du kjøre på den.

 

Før månedsskiftet mellom juni og juli vil du kjøre en kilometer av den nye vegen som bygges mellom Slåttekås og Årnes. Før ny asfalt blir lagt, har den gamle asfalten blitt frest opp fra  dagens riksveg.
- Vi har frest oss åtte-ti centimeter ned på deler av den gamle vegen. Skulle vi kaste dette, måtte det kjøres langt vekk for behandling. I tillegg måtte vi kjøre nye masser til anlegget når vi skal lage bærelag før asfaltering, forteller delprosjektleder Svein Tovslid i Statens vegvesen.


Bærelaget er det siste laget med vegoppbygging før det legges asfalt. Oppgaven til laget er å fordele kreftene fra kjøretøyene jevnt ut i vegen.
Byggeleder Arne Kleivstaul forklarer videre at asfalten først blir frest opp, deretter lagt ut på vegen som er bygd opp nærmest Slåttekåstunnelen. Massene er så fordelt ut med en veghøvel. Ny og gammel veg går tett inntil hverandre, slik at transportkostnaden er minimal.
- Vegen blir nå lagt om i cirka en kilometers lengde, opplyser Kleivstaul.
Den gamle vegen er enda mer verdifull. Straks trafikken er lagt over på den nye vegen, vil arbeidet starte med å bygge gang- og sykkelveg ut av den gamle. Bredden på denne vegen vil bli tre meter, slik at deler av den gamle riksvegen vil fjernes helt. Det betyr at asfalten på den biten som blir fjernet, samles opp og knuses slik at det også kan brukes i bærelaget et annet sted på samme vegstrekning. Alternativt ville bærelaget bli laget av ny asfalt. Det at veganlegget ligger så tett inn til dagens veg, er ikke bare forbundet med fordeler. Nærheten gjør det ekstra utfordrende å arbeide uten for store forstyrrelser for trafikken. Byggelederne på anlegget er godt fornøyd med bilistene. Svært godt fornøyd er de også med naboene til vegen.


- Det har hele tida vært en god dialog, det setter vi pris på, sier byggeleder Jan Geir Jernes Olsen. Han har ledet arbeidet med å støyisolere 25 boliger.  I husene har det blitt gjort ulike tiltak avhengig av hvor de ligger i forhold til vegen. Det dreier seg om i stor grad om bedre isolerte vinduer, tak, vegger, dører og lokalskjerming av uteområder. Kostnaden her har vært i underkant av fire millioner kroner.
Totalt er strekningen som utbedres 7,2 kilometer lang og skal stå ferdig høsten 2018. Langs hele vegen skal det bli gang- og sykkelveg. Denne vil vekselsvis bygges ny eller legges i dagens riksvegtrase. Før sommeren vil det ikke bli vesentlig større omlegginger av vegen.  I løpet av juni vil den knapt 200 meter lange tunnelen ved Holte bli sprengt ferdig.  
Mange som har kjørt forbi anleggsområdet har lagt merke til at det er sprengt flere fjellskjæringer, den største vil være om lag 30 meter høy. På grunn av høyden blir denne sprengt i etapper, slik at hver avsats er rundt 10 meter.
- Arbeidet er lagt opp slik at vi forsøker å sprenge når vi har bruk for stein i veglinja. På denne måten blir behovet for transport til mellomlagring og lagerplass for massene minst mulig, forteller byggeleder Arne Kleivstaul.

 

 

Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark