Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet.

Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

- Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier Grimsrud.

- Med vår solide fagkompetanse skal vi bidra til å gjøre folks hverdag enda enklere og tryggere. Vi skal levere funksjonelle tjenester og sikre riksveier med mindre bruk av penger.

Lokalisering av divisjoner

I forslaget fremkommer det blant annet:

  • Seks nye divisjoner opprettes og en rekke oppgaver fra Vegdirektoratet i Oslo flyttes til disse divisjonene.
  • Ledelsen av divisjonene foreslås plassert på følgende steder
    • Divisjon Veg: Tromsø
    • Divisjon Transport og samfunn: Trondheim
    • Divisjon Utbygging: Bergen
    • Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal
    • Divisjon IT: Drammen
    • Divisjon Fellesfunksjoner: Moss
  • Det blir opprettet fem regionale sentra blant annet med ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter og næringsliv i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer. Det vil dermed skje med utgangspunkt i der Statens vegvesen i dag har sine regionvegkontor. Dette vil være geografiske avdelinger for divisjonene Veg og Transport- og samfunn.
  • 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned.
  • Enkelte kontorsteder avvikles når ansatte på disse stedene går over til fylkeskommunen som følge av regionreformen.
  • Rundt 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut fra hovedstaden.

Behovet for ny organisering kommer som en naturlig følge av flere forhold:

  • Rundt 1.850 overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen (rundt 6.800 ansatte i Vegvesenet i dag)
  • Færre og færre trenger å dra til en trafikkstasjon fordi flere og flere av oss nå bruker Statens vegvesens digitale, nettbaserte selvbetjeningsløsninger
  • Generelle krav til effektivisering av organisasjonen vil medføre en ytterligere nedgang i antall ansatte fra mot 2024.

Tilpasser til nye rammer

- Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen. Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7.000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4.500 ansatte. Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag, sier Grimsrud.

Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger som har blitt en stor suksess blant brukerne. Mye av det vi før måtte møte på en trafikkstasjon for å gjøre, kan vi selv utføre egen pc eller mobil. Dette vil forsterke seg ytterligere i årene fremover.

- Jobben med å utvikle nye, smarte, digitale løsninger fortsetter med enda større tyngde i ny organisasjon. Samtidig kan vi nå vri ressurser fra skrankene slik at vi kan gi trafikanter enda bedre opplæring, og gjennomføre enda flere livsviktige kontroller langs veiene, sier kst. vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Kontaktperson:

Regionvegsjef Helge Eidsnes, telefon 958 94 100

Kommunikasjonsleder Arne Eithun, telefon 970 55 223

Les hele forslaget fra Statens vegvesen på: https://www.vegvesen.no/_attachment/2699697/binary/1328027

 Under finner du oversikt vegdirektørens forslag til fremtidig lokalisering for Statens vegvesen i region vest.

VESTLAND

Lokasjon

Kommentar

Bergen

kontorsted

vegtrafikksentral

kundesenter TK

Videreføres. Ledelsen av divisjon Utbygging er foreslått lagt hit. Det vil bli ansatte i avgang avhengig av overføring til fylkeskommunen. Vegtrafikksentralen videreføres.

 

Det tilbys tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:

 

Beskrivelse av tjenestested:

Kundesenter med teoriprøver og behandling av rettighetsbevissaker. Leide lokaler, samlokalisert med resten av SVV i Bergen og jernbanedirektoratet.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Servicekontor med tilbud om teoriprøver og behandling av rettighetsbevissaker.

Konsekvens for brukerne:

Tilbud uforandret

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Ingen

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Bergen sentrum er et stort servicekontor med et godt merkantilt fagmiljø.

Effektivitet og tilgjengelighet

Servicekontor er i Bergen sentrum nær bybane og Bergen busstasjon. Servicekontoret er samlokalisert med vegkontorets resepsjon.

 

Bergen

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Sambruksstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC, forvaltningskontroll for lette/tunge kjøretøy, ADR- kontroller, ulykkeshall, kjøretøyregistrering, rettighetsbevishandling etter praktisk prøve, tilsyn og utekontroll.

Leide lokaler.

Utfører ikke førerkorttjenester i skranke.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Ingen endringer.

Konsekvens for brukerne:

Ingen

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Øke bemanningen noe for å kunne bidra i ambulering til andre lokasjoner. Viktig å videreutvikle kjøretøyområdet.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stor stasjon. Spesialistkompetanse på flere fagområder.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i alle klasser. Gode hallfasiliteter.

Effektivitet og tilgjengelighet

Trafikkstasjonen ligger lett tilgjengelig med bil og kollektivt. Vil være store fagmiljø også i fremtiden med mulighet for effektiv drift. 

Leikanger

kontorsted

Videreføres. Ledelse av geografiske avdelinger på nivå 2 i divisjon Veg og divisjon Transport og samfunn foreslås lokalisert her. Det blir ansatte i avgang som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. 

Voss

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Samlokalisering med Voss trafikkstasjon.

Voss og Odda bør vurderes i sammenheng.  

Voss

Trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC, teoriprøver, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, tilsyn og utekontroll. Eier bygg. Samlokalisert med Veg, Prosjekt, Plan og forvaltning. 

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Kundesenter og flytting av kontroll/utekontroll til annet egnet område langs E16 sør for Voss.

Førerprøve lette, rettighetsbevis, teoriprøver, kjøretøyregistrering og utekontroll.

Konsekvens for brukerne:

Nærmeste tjenestested er Bergen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Øke bemanningen noe på sensor og beholde bemanning på merkantil for å sikre utførelse av ambulerende tjenester i Odda og Sogndal.

Vurdering av krav og kriterier :

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen består av relativt små fagmiljøer, der utekontroll er størst.

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver MC legges ned som følge av lavt volum.

Dagens fasiliteter er stor og bygningsmassen kan reduseres. I tillegg er plasseringen uegnet ettersom trafikkstasjonene ikke ligger ved Rv7 eller E16. Derfor bør ny lokalisering søkes nærmere sentrum.

Reiseavstand fra Voss for utførelse av forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy og MC førerprøver til Bergen 89 km (1 t 24 min).

 

Lærdal

kontorsted

løyvekontor

vegtrafikksentral

Videreføres. Vegtrafikksentralen for vest videreføres i Lærdal. Det samme med det landsdekkende løyvekontoret.

Nordfjordeid trafikkstasjon

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

 

For tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:

 

 

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, kjøretøyregistrering, teoriprøver, rettighetsbevis og utekontroll.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Oppmøtested (kontorfellesskap) for førerprøver lette og teoriprøver med ambulerende personell.

Konsekvens for brukerne:

Må reise til annet tjenestested for å få utført kjøretøyregistrering, rettighetsbevis og hall kontroll lette/tunge kjøretøy.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Avvikle dagens trafikkstasjon og flytte ressursene og gjenværende tjenester til et mer egnet sted.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen består av små fagmiljøer, der utekontroll er størst. Tjenestilbudet reduseres derfor slik at det er tilpasset etterspørselen på staden.

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt. Blir vi værende på dagens lokasjon, må utkjørsel oppgraderes for at førerprøver lette klasser og traktor skal gjennomføres.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver MC legges ned som følge av lavt volum.

Reiseavstand fra Nordfjordeid utførelse av førerprøver tunge, MC, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, kjøretøyregistrering, rettighetsbevis til Førde 100 km (1 t 46 min).

Førde

Kontorsted

 

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Samlokalisering med Førde trafikkstasjon.

Førde og Nordfjordeid bør vurderes i sammenheng. Ved etablering av ny sambruksstasjon på Moskog, jf. omtalen under for Førde trafikkstasjon, bør det vurderes å legge all virksomhet Statens vegvesen har i Førde-området til Moskog.

Førde

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Sambruksstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC, forvaltingshall for kontroll av lette/tunge kjøretøy, ADR- kontroll, kjøretøyregistrering, teoriprøver, rettighetsbevis, tilsyn og utekontroll. Leide lokaler, samlokalisert med Veg, HRA og Vegdirektoratet.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Avvikle dagens sambruksstasjon pga. utfordringer med reguleringsplan for området. Etablere et kundesenter i Førde sentrum med rettighetsbevissaker og teoriprøver. I tillegg etablere ny sambruksstasjon ved Moskog/ny plass ved E39, for avvikling av førerprøver lette/tunge klasser, MC, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, kjøretøyregistrering og utekontroll.

Som følge av lav kapasitet og krav til spesialisering på ressurser, avvikles tilbud om ADR-kontroll (Førde er i dag en hjelpestasjon til Bergen).

Konsekvens for brukerne:

To ulike lokasjoner i Førdeområdet.

ADR kontroll må gjøres i Bergen eller Ålesund.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur

Øke bemanningen over tid på sensor og forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy for å sikre kapasitet til å utføre ambulerende tjenester.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Utfører alle tjenester i et stort fagmiljø.  

Nye fasiliteter bygges i hht. krav for å tilfredsstille planlagt aktivitet.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver alle klasser.

For utekontroll er dagens område for lite til å utføre effektiv utekontroll og hensette vogntog/kjøretøy. Derfor flyttes kontrollaktivitet til Moskog.

Effektivitet og tilgjengelighet

Etablerer også ny MC kjøregård på Moskog for å gjennomføre MC prøver på oppmøtestedet til sensor.

Kundesenter blir liggende sentrumsnært, mens kontrollstasjon blir liggende langs E39 ved Moskog.

Reiseavstand fra Førde for utførelse av ADR kontroll er til Bergen 162,4 km (2 t 52 min) eller Ålesund 210,8 km (4 t 4 min).

Sogndal

Trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC, kjøretøyregistrering, teoriprøver og rettighetsbevis. Ambulerende førerprøver på tungbil knytte til den videregående skolen. Oppmøtested for utekontroll som har hovedbase på Håbakken.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Oppmøtested (kontorfellesskap) for førerprøver lette og teoriprøver med ambulerende personell.

Tilbudet om gjennomføring av førerprøver tunge klasser ved tungbil linjen på Kaupanger vil bli lagt ned. Trafikale forhold tilfredsstiller ikke krav til førerprøve.

Konsekvens for brukerne:

Nærmeste tjenestested Førde eller Voss.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Avvikling av eksisterende fasiliteter og etablering av et kundesenter.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen består av små fagmiljøer, der utekontroll er størst. Tjenestilbudet reduseres derfor slik at det er tilpasset etterspørselen på staden.

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver MC legges ned som følge av lavt volum.

Oppmøtested for utekontrollen foreslås være Håbakken, da dette er hovedlokasjon til utekontrollgruppen i Sogndal.

Reiseavstand fra Sogndal/Kaupanger for utførelse av kjøretøyregistrering, rettighetsbevis, MC og tunge førerprøver til Førde er 105 km (1t 37 min) eller Bergen 207 km (3 t 35 min).

Odda

trafikkstasjon

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

 

For tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:

 

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, MC, forvaltningskontroll av lette kjøretøy, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, teoriprøver og utekontroll. Eier grunnen, delvis eide og leide lokaler, samlokalisert med Veg, Plan og Forvaltning.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Oppmøtested (kontorfellesskap) for førerprøver lette og teoriprøver med ambulerende personell.

Konsekvens for brukerne:

Nærmeste tjenestested Voss, Haugesund eller Bergen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Avvikle dagens trafikkstasjon og flytte aktiviteten til et mer tilpasset lokaler.

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen består av et lite fagmiljø, der utekontroll er størst. Utekontroll har hovedsakelig tilholdssted på Seljestad. Tjenestilbudet reduseres derfor slik at det er tilpasset etterspørselen på staden og bemannes med ambulerende bemanning.

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver tunge klasser og MC legges ned som følge av lavt volum.

Oppmøtested for utekontrollen foreslås være Seljestad, da dette er hovedlokasjon til utekontrollgruppen i Odda.

Reiseavstand fra Odda for utførelse av kjøretøyregistrering, rettighetsbevissaker, hallkontroll lette, MC og tunge førerprøver til Bergen 121 km (2 t 25 min), Haugesund 132 km (2t 09 min) eller Stavanger Trafikkstasjon 203 km (3 t 45 min).

 

 

Stord

trafikkstasjon

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

 

For tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet:

 

Beskrivelse av tjenestested:

Kundesenter med førerprøver MC og lette klasser, teoriprøver, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, ADR- kontroll og utekontroll. Leide lokaler, samlokalisert med Veg og politiet.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Kundesenter, førerprøver lette og teoriprøver med ambulerende personell.

Konsekvens for brukerne:

Nærmeste tjenestested Haugesund eller Bergen.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Mindre bygg – lavere utgifter

Vurdering av krav og kriterier

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver MC legges ned som følge av lavt volum.

Avvikling av kontrollplassen på Stord – alternativt må kontroll bygget rehabiliteres.

Reiseavstand fra Stord for utførelse av rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering og MC førerprøver til Haugesund 56 km (57 min).

 

 

ROGALAND

Lokasjon

Kommentar

Haugesund

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen. Samlokaliseres med Haugesund trafikkstasjon. Stord og Haugesund bør vurderes i sammenheng.

Haugesund

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC, forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy, ADR- kontroll, kjøretøyregistrering, teoriprøver, rettighetsbevis, tilsyn og utekontroll. Leide lokaler, samlokalisert med Veg, HRA, Prosjekt, Plan og forvaltning.

Antall lette kontroller er høyt grunnet ansvar for kontroll av bruktimport fra USA.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Dagens sambruksstasjon opprettholdes med tilbud om førerprøver lett, MC, rettighetsbevissaker, teoriprøver, registrering og forvaltningskontroll av lette/tunge kjøretøy.

Ved åpning av ROGFAST vil hallkontroll, utekontroll og førerprøver for enkelte klasser bli flyttet til ny kontrollstasjon på Bokn.

Konsekvens for brukerne:

Førerprøver tunge klasser kjøres enten i Bergen eller Stavanger.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Ingen

Vurdering av krav og kriterier:

Likebehandling og kvalitet

Stor stasjon. Spesialistkompetanse på USA importerte kjøretøy samt lokalisering av flere ressurser knyttet til spesialtjenesten SFOOR.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i alle klasser. Gode og effektive hallfasiliteter.

Utekontrollaktivitet skjer kun som ambulerende ut til andre lokasjoner langs E39.

Effektivitet og tilgjengelighet

Trafikkstasjonen ligger lett tilgjengelig med bil og kollektivt. Vil være store fagmiljø også i fremtiden med mulighet for effektiv drift. 

Reiseavstand fra Haugesund for utførelse av ADR kontroll (hjelpestasjon i dag) og tunge førerprøver til Stavanger 92,2km (2 t 3 min) eller Bergen 149 km (3t 48 min).

Stavanger

kontorsted

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

Stavanger

trafikkstasjon

 

Beskrivelse av tjenestested:

Sambruksstasjon med førerprøver lette/tunge klasser, MC, teoriprøver, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, forvaltningskontroll for lette/tunge kjøretøy, ADR- kontroller, tilsyn og utekontroll. Leide lokaler, samlokalisert med annen vegvesen-aktivitet (Geo og skred, Lab).

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Ingen endring

Konsekvens for brukerne:

Uforandret

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Ingen

Vurdering av krav og kriterier :

Likebehandling og kvalitet

Stor stasjon. Spesialistkompetanse på flere fagområder.

Faglige krav

Trafikale forhold tilfredsstiller krav til førerprøver i alle klasser. Gode hallfasiliteter og kjøregård for MC.

Effektivitet og tilgjengelighet

Vil huse store fagmiljøer også i fremtiden noe som vil bidra til økt effektiv drift. 

Når Rogfast er ferdig vil det ble etablert en utekontrollstasjon på Harestad med mulig endring av oppmøtested for utekontrollen. I tillegg vil dette være et potensielt oppmøtested for førerprøver tunge klasser og forvaltningskontroll.

Sauda

trafikkstasjon

Beskrivelse av tjenestested:

Kundesenter med teoriprøver, rettighetsbevis og kjøretøyregistrering. Ambulerende førerprøver på tungbil knytte til den videregående skolen. Samlokalisert med kommunen.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Tjenestetilbudet i Sauda legges ned.

Konsekvens for brukerne:

Teoriprøver og førerprøver flyttes til nærmeste tjenestested Haugesund eller Odda, mens tungbilførerprøver avvikles i Bergen eller Stavanger.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Avvikling av eksisterende fasiliteter.

Vurdering av krav og kriterier:

Tjenestilbudet avvikles som følge av lavt volum.

Likebehandling og kvalitet

Kun en merkantilt ansatt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Førerprøver legges ned som følge av meget lavt volum.

Reiseavstand fra Sauda for utførelse av teoriprøver, rettighetsbevis og tunge førerprøver blir til Bergen 198 km (3 t 39 min) eller Stavanger 184 km (3t 24 min).

Egersund

trafikkstasjon

Redusert arealbehov som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunen.

 

Beskrivelse av tjenestested:

Trafikkstasjon med førerprøver lette klasser, teoriprøver, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, forvaltningskontroll av lette kjøretøy og tilsyn.

Eier bygg og er samlokalisert med Veg.

Vurdering av framtidig tjenestetilbud:

Førerprøve lette med ambulerende personell.

Konsekvens for brukerne:

Nærmeste tjenestested er Stavanger/Flekkefjord.

Konsekvens for kapasitet og infrastruktur:

Oppmøtested førerprøve.

Salg av trafikkstasjon. Evt etablere nytt oppmøtested.

Løsningen har ingen konsekvens for kapasitet da dette allerede i dag håndteres av Stavanger.

Vurdering av krav og kriterier :

Likebehandling og kvalitet

Stasjonen består av to ansatte, all øvrig bemanning er ambulerende.

Faglige krav

Krav til førerprøver lette klasser og traktor er oppfylt.

Effektivitet og tilgjengelighet

Avvikling av dagnes fasiliteter og etablere noe mer sentrumsnært.

Reiseavstand fra Egersund for utførelse av teoriprøver, rettighetsbevissaker, kjøretøyregistrering, forvaltningskontroll av lette kjøretøy til Stavanger 70 km (1 t 09 min).

 

 

 

 

Aktuelt for fylke(r): Vestland, Rogaland