Forslag til reguleringsplan og konsekvensutredning for Ryfast og Eiganestunnelen
Statens vegvesen sender i dag over til Stavanger og Strand kommune forslag til reguleringsplan og konsekvensutredning for rv. 13 Ryfast (Hundvågtunnelen og Solbakktunnelen) og for E39 Eiganestunnelen. Statens vegvesen ber om at planene legges ut til offentlig ettersyn, slik at det kan være mulig å få vedtatt disse i løpet av året. Parallelt med dette vil det bli arbeidet med finansiering av Ryfast.
Forslaget til reguleringsplaner utgjør en milepæl i Ryfastplanleggingen, som har vært krevende og gått over lang tid. Da reguleringsplanarbeidet ble satt i gang i 2007 ble det arbeidet med 2 forskjellige løsninger for Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen, mens det nå er fremmet 1 alternativ basert på det såkalte D3-alterantivet.
Statens vegvesen er svært godt fornøyd med de løsninger som nå foreligger og det beslutningsgrunnlaget som er utarbeidet.
Hva viser konsekvensutredningen?
Konsekvensutredningen viser at Ryfast og Eiganestunnelen samlet sett har høy samfunnsmessig lønnsomhet, og at Eiganestunnelen har størst nytte.
Utredningen viser at målene som er satt for prosjektene oppnås og at vi får:
-
Fergefri forbindelse mellom Ryfylke og Nord-Jæren med økt tilgjengelighet og reduserte reisetider for de aller fleste
-
Ny forbindelse til Hundvåg, som gir mulighet for videre utvikling og utbygging
-
Trafikkoverføring til nye hovedveger og trafikkavlastning av en rekke veger / gater i og rundt Stavanger sentrum, samt økt trafikksikkerhet
-
Miljømessig forbedring langs dagens motorveg ved Mosvatnet med redusert trafikk og redusert støy
Konsekvensutredingen viser at de ikke prissatte konsekvensene (landskapsbilde, nærmiljø og friluftsliv, naturmiljø, kulturmiljø og naturressurser) er relativt små.
Utbyggingen medfører behov for å innløse 11 boliger, samt reetablere badeanlegget "Gamlingen".
Utredningen viser at anleggsgjennomføringen blir krevende og vil påvirke omgivelsene. Utbyggingen vil bla. medføre trafikkomlegginger, massetransport og støy, og det vil i videre planarbeid blir arbeidet ytterligere med å redusere ulempene.
Tunnelene er utformet med høy standard, og er planlagt med omfattende sikkerhetsutstyr. En omfattende risiko- og sårbarhetsanalyse konkluderer med at tunnelsystemet vil ha like høy sikkerhet som tilsvarende veger i dagen.
Hva omfatter reguleringsplanen?
-
Eiganestunnelen tar av fra dagens E39 ved Schancheholen, går under Våland og frem til tunnelportal ved Eiganes nord, en strekning på ca 3,7 km.
-
Ombygging av dagens motorveg mellom Schancheholen og Madlaveien, med nye kryss og tilknytninger til dagens E39 / rv. 44, Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen.
-
Hundvågtunnelen tar av fra Eiganestunnelen og nytt kryss ved Gamlingen, går under fjorden og ender i en dagsone / kryss på Hundvåg nord med tilknytning til Hundvåg ring. I tillegg er det sørvendt tilknyting til og fra Stavanger på Buøy. Lengden på Hundvågtunnelen er ca 5,6 km.
-
Solbakktunnelen går fra Hundvåg nord ned under fjorden med dypeste punkt på ca 290 m.u.h. og videre opp til dagens rv. 13 ved Solbakk. Lengden på Solbakktunnelen er ca 14,0 km.
Statens vegvesen har i tillegg sendt over til Strand kommune reguleringsplan for Solbakk, som er dagsone med krysstilknyting til dagens rv.13. Reguleringsplan for strekningen nord for Eiganestunnelen, E39 Eiganes nord, vil foreligge noe senere.
Hva skjer videre?
Stavanger og Strand kommune vil behandle de oversendte dokumentene og vedta om disse skal legges ut til høring og offentlig ettersyn. Det forventes at dette vil skje i mai / juni med en høringsfrist på minimum 6 uker. Det vil da bli anledning for alle å mene noe om planene og sende inn sine merknader. I forbindelse med høring og offentlig ettersyn vil det bli arrangert informasjonsmøter.
Etter at planene har vært ute til høring og offentlig ettersyn behandles innkomne merknader før bystyret i Stavanger og kommunestyret i Strand godkjenner konsekvensutredningen og vedtar planene. Dette kan skje i løpet av 2008.
En arbeidsgruppe har utarbeidet en rapport som drøfter alternative finansieringsmodeller. Lokal behandling av rapporten vil kunne skje i en egen prosess parallelt med behandling av reguleringsplan og konsekvensutredning.
Når det foreligger vedtatte planer og finansieringsløsning, vil Ryfast kunne fremmes for Stortinget. Tidspunktet for oppstart vil være avhengig av når Stortinget eventuelt behandler saken.