Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

662 satt usikret og 370 ble ilagt gebyr i Statens vegvesens landsdekkende kontroller av beltebruk i buss i forrige uke.

Beltet er livredder nummer én i trafikken, i buss som i bil.

De resterende 292 passasjerene som satt usikret, ble ikke ilagt gebyr på grunn av usikker observasjon.

Siden 1977 har 131 mennesker blitt drept i bussulykker i Norge. Så langt i 2018 er ingen drept i buss. Det er ti år siden sist.  

– Kontroll og gebyr er ikke viktig for oss i seg selv, men et viktig virkemiddel for å få enda flere til å ta trafikksikre valg, både for seg selv og medpassasjerene, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Stillfoto fra «Barnekontrollørene»
Stillfoto fra «Barnekontrollørene». Foto: Statens vegvesen

Kontroll virker

Totalt ble 14 534 passasjerer kontrollert, fordelt på 745 busser over hele landet. Andelen kontrollerte som ble ilagt gebyr, er kun 2,5 prosent.

I en spørreundersøkelse svarer passasjerene selv at flere kontroller og påminnelser fra sjåføren vil gjøre at de fester beltet på bussen.

– Vi ser at kontroll virker, og at frykten for å måtte betale 1 500 kroner i gebyr nær sagt er større enn frykten for å havne i en ulykke uten belte. Vissheten om at du kan bli kontrollert, gjør at du lettere husker å feste beltet. Da har kontroll en viktig effekt på trafikksikkerheten, også for de som ikke blir kontrollert, sier Lutnæs.

Sjåføren er sjefen!

Passasjerene i spørreundersøkelsen oppgir at de «glemmer det» og «gammel vane» som viktige årsaker til at de ikke fester beltet i buss. Vanen sitter ikke i kroppen. I den enkelte buss har sjåføren en helt sentral rolle.

– Sjåfører vi snakker med forteller at idet de informerer over høyttaleren, så går det en bølge av «klikk-klikk-klikk» i bussen, fra passasjerer som fester beltet. Sjåføren blir lyttet til, og har mulighet til å gjøre en forskjell for trafikksikkerheten i sin buss, sier Lutnæs.

NHO Transport, Norsk transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til Belte i buss-kampanjen.

Resultater fra kontroller av beltebruk i buss – uke 36 

Totalt var det 662 busspassasjerer som ikke brukte belte 

  • 370 busspassasjerer ble ilagt gebyr for manglende beltebruk 
  • De resterende 292 passasjerene som satt usikret ble ikke ilagt gebyr pga. ikke sikker observasjon. 

1 bussjåfør ble ilagt gebyr for manglende beltebruk 

  • Totalt var det 5 bussjåfører som satt usikret 

Gjennomført totalt 745 busskontroller over hele landet 

Totalt ble det registrert 13 872 passasjerer med belte 

  • 1 610 av passasjerene med belte var i alderen 0–15 år 
  • Kun 10 passasjerer i alderen 0–15 år brukte ikke belte 

Gebyret for å ikke bruke belte i buss er på kr. 1 500.

Våren 2018 kontrollerte vi totalt 6 747 busspassasjerer og 347 sjåfører

  • 208 passasjerer satt usikret, hvorav 156 ble ilagt gebyr
  • Én bussjåfør ble registrert uten belte