Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

EV 10000 ble tatt i bruk i går. Skiltserien har vært tilgjengelig hos forhandlerne i snart to måneder.

Det aller første skiltet i EV-serien, nemlig EV 10000, ble skrudd på bil i går. Forhandlerne henter ut mange skilt om gangen, og har først nå tatt i bruk skiltet som er det første i rekka. De tas ikke i bruk i kronologisk rekkefølge, men mer tilfeldig. EV-serien var tilgjengelig for forhandlerne allerede fra 3. juli. Noen kan også ha skilt fra forrige serie liggende slik at nyregistrerte biler fortsatt kan få EK-skilt.

Fra 10000 – 99999

Skiltseriene for biler starter på 10000 og avsluttes når de når 99999. Hvilken bokstavkombinasjon som skal avløse EV er ennå ikke besluttet. EL-serien, som gikk ut i 2016, varte i hele 17 år. EK-serien varte i to år. Den nye serien flyr kanskje enda fortere ut av hyllene.

EV 10000 registrert på bil 29.8.2018

- EV registrerte kjøretøy har akkurat de samme rettighetene som kjøretøy registrert på EL og EK i forhold til kollektivfelt, parkering og avgiftslettelser, sier Presthus.

Hydrogenbiler merkes med HY

Bare elektriske biler får EV-skilt i, hybridbiler får vanlige nummerskilt. Hydrogendrevne biler er registrert med HY i bilskiltet, og disse har samme tilgang til kollektivfeltene som EL/EK/EV-registrerte biler. Flere fabrikanter arbeider med å få hydrogendrevne biler ut i markedet, men foreløpig er det få slike biler på veiene.

Nye elbiler får ikke lenger EL-skilt, nå er det EV som gjelder. (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)
Elbil