Fergene som binder sammen Nord-Norge blir utslippsfrie
Statens vegvesen har nå lyst ut konkurranse om å drifte fergesambandene E6 Bognes-Skarberget og rv. 827 Drag-Kjøpsvik med krav om nullutslipp av klimagasser.
Kontrakten gjelder en tiårsperiode fra 1. desember 2022 til 30. november 2032.
-Statens vegvesen er opptatt av miljø og vi gleder oss over å kunne lyse ut en slik kontrakt som både fremmer bærekraft og reduserer klimagassutslipp. I tillegg vil reisende få et bedre rutetilbud, forteller seniorrådgiver i Statens vegvesen Rolf Einar Hauge.
Når kontrakten starter opp, vil E6 sambandet være betjent av to ferger hele året. Dette betyr en forbedring av dagens tilbud, med flere avganger og utvidet åpningstid. For sambandet Drag-Kjøpsvik videreføres dagens rutetilbud.
De som ønsker å drifte fergesambandene har frist til 7. desember i år med å levere tilbud. Det stilles krav til nullutslipp i kontrakten, som i praksis betyr at fergene må drives med strøm, hydrogen eller andre kilder til nullutslipp.
Bognes-Skarberget fører E6 over Tysfjorden, mens Drag-Kjøpsvik fører riksvei 827 over samme fjord. Drag-Kjøpsvik er en alternativ rute som blir benyttet mye av tungtrafikk, og fergene på de to sambandene avlaster hverandre når det er problemer med trafikkavviklingen, for eksempel ved stengt vei eller redusert fremkommelighet.
For mer informasjon kontakt:
Rolf Einar Hauge i Statens vegvesen, tlf.: 906 95 407
Rolf Einar Hauge i Statens vegvesen, tlf.: 906 95 407