Flere sykler til jobben hele året
– Til tross for store nedbørsmengder, ser vi at vinterdriften på riksveier for sykling og gåing er blitt bedre.
Mange steder i landet har fått mye snø og utfordrende føreforhold for alle trafikanter i vinter. For syklistene skifter det fort mellom snø, is og sørpe.
– På tross av krevende føre og mye snø, ser vi at vintersyklistene er kommet for å bli – og blir flere, sier sjefingeniør Tanja Loftsgarden i Statens vegvesen.
– For eksempel ser vi en formidabel økning i Asker og Bærum, med en dobling av antall vintersyklister registrert på Jar i Bærum mellom 2015 og 2017. Fra 2015 har også Trondheim og Oslo hatt en økning i vintersyklingen.
Flere små og store norske byer melder om økt antall helårssyklister. Flere og bedre sykkelveier og bedre brøyting og strøing er noen av årsakene.
Bedre brøyting og strøing gir flere vintersyklister
– Vi ser at driften på sykkelveiene er blitt bedre etter at vi innførte nye standarder for vinterdrift, sier Tanja Loftsgarden. I følge standarden, skal det ikke være løssnø og is på riksveier for sykling og gåing med høy sykkeltrafikk.
Det er to ulike vinterdriftsklasser avhengig av hvor mye trafikk det er:
- I bymessige strøk med høy gang- og sykkeltrafikk og på hovednettet for sykkel skal det være bar vei.
- På andre gang- og sykkelanlegg tillates det at det kan være en hard og jevn snø- eller issåle med maks 1 cm løs snø.
Snøbrøyting skal starte når det begynner å snø, og ikke etter at det har kommet et visst antall centimeter snø. Standarden ble vedtatt for fem år siden og er blitt innført etter hvert som det er inngått nye kontrakter.
– Hvis Norge skal nå Stortingets mål om en dobling i andel daglige sykkelreiser, er det viktig at mange flere også sykler om vinteren. God vinterdrift er da helt avgjørende, mener Loftsgarden.
Invester i gode piggdekk
– Med noen enkle forholdsregler kan du stort sett sykle gjennom hele vinteren, sier Tanja Loftsgarden.
Invester i gode piggdekk. Selv om du bare skal ut en kort tur, er godt grep obligatorisk på snø og is. Det kjennes kanskje tungt i starten, men på glatta er forskjellen på pigger og vanlige sommerdekk som natt og dag.
Synlighet er også viktig. Som syklist er du pålagt å ha hvitt eller gult lys foran på sykkelen, rødt lys bak og reflekser på pedalene. Mangler du noe av dette, kan du få en bot.
I dag feirer vi årets internasjonale vintersykkeldag
Vintersykkeldagen «Winter Bike to Work Day» er et kanadisk initiativ for at få flere til å sykle om vinteren. Byer verden over konkurrerer om å ha flest registrerte vintersyklister denne dagen, og flere norske byer er med.
På winterbiketoworkday.org kan du være med og bidra til at din by hevder seg internasjonalt!
