Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

57 kontrollører fra Statens vegvesen har den siste uka hatt et ekstra blikk på grenseovergangene sør i landet. Resultatet ble som forventet: De fleste har det meste i orden, men det er likevel for mange som slurver.

- Generelt vil jeg si at dekk og kjetting begynner å bli veldig bra. Av til sammen 2805 kjøretøy som var innom de fire kontrollplassene, fikk 187 gebyr for mangler på dette. Det viser at de aller fleste nå begynner å få med seg at det ikke nytter å komme hit uten å ha vinterutrustningen i orden, sier Geir Thomas Finstad, som er leder for kontrollmannskapene i Hedmark.

Av de 2805 tungbilene som var innom kontrollstasjonene på Svinesund, Ørje, Magnormoen og Østby i løpet av uka, ble 1256 underlagt kontroll. På 705 av de kontrollerte ble det avdekket feil eller mangler. 395 tilfeller ble vurdert til å være så trafikkfarlige at kjøretøyet fikk forbud mot å kjøre videre til feilen var rettet opp.

Mange slurver med lastsikring

- Kjøreforbud bli ilagt når vi for eksempel avdekker grove tekniske mangler eller når vi kommer over last som er dårlig sikret. Det siste ser vi dessverre litt for mange tilfeller av. På Svinesund stoppet vi blant annet en lastebil som fraktet ingefærøl. Pappeskene flaskene sto i var så dårlig sikret at de sto i fare for å falle ned eller ut ved neste brå sving eller kraftige nedbremsing. Her gambler føreren både med lasten han har i oppdrag å frakte og med trafikksikkerheten til andre trafikanter. Knuste flasker i vegbanen er det ingen som ønsker å møte på, sier Øyvind Grotterød som er leder for mannskapene på Ørje og Svinesund.

Han legger til at det var altfor mange som fikk kjøreforbud på grunn av juggel og utstyr i frontruta

- Dette er direkte trafikkfarlig og jeg ber sjåførene om å rydde frontruta si slik at de har god sikt, sier Grotterød.

Snø og is på lys og skilt

Vinterværet denne uka førte også til en del kjøreforbud på grunn av at lys og registreringsnummer var dekket av snø og is.

-  Vi kommer stadig over eksempler på tungbiler som frakter fisk, der det renner vann ut av lasterommet. Dette er også eksempel på dårlig lastsikring. Væsken fryser til is foran både lys og nummerskilt, og store isklumper kan falle av å skade andre. Slikt fører til kjøreforbud fram til feilen er rettet opp, forklarer Geir Thomas Finstad.

I løpet av denne ukes grensekontroller ble det utstedt 17 anmeldelser til førere og transportfirma. Det er de groveste overtredelsene som blir anmeldt. Denne uka gjaldt det blant annet brudd på kjøre- og hviletidsreglene, manglende dokumentert yrkessjåførkompetanse og de groveste tilfellene av feil eller mangler ved kjøretøyet.

Statistikk

 

Antall kjøretøy

Antall kontrollerte

Kjøreforbud

Mangellapp

Anmeldelse

Magnormoen/Østby

1025

372

114

159

12

Svinesund/Ørje

1780

884

281

149

5

SUM

2805

1256

395

308

17

Tre eksempler på kjøreforbud. Fra venstre: nedslitt dekk der cord er synlig, avrenning fra lastebil har frosset foran lys og skilt og last som ikke er sikret godt nok. Foto: Statens vegvesen