Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Her er tall som viser hvor mye asfaltstøv en sliter løs ved å kjøre ei mil med piggdekk til og fra jobb.

Når vi kjører produseres støv både fra asfalt og dekk.

- Vi bruker asfalt med sterke steinmateriale, og disse vil også slites. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, vegdekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

Det forklarer Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen - som også har tatt doktorgrad på svevestøv.

Mye støv over tid

-Hvis du kjører ei mil til og fra jobb  med piggdekk (20 km reiseveg totalt) produseres det 200 gram asfaltstøv hver dag. I løpet av en vinter blir dette 20 kilo støv som bidrar til dårligere luft.

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, sier Snilsberg og legger til:

-Når en ser hvor mange tonn vegstøv det blir som bidrar til dårlig luft og økte vedlikeholdskostnader, kan det jo være en motivasjon til å velge å gå, sykle eller reise kollektivt til jobb når det er mulig.

Antall tonn asfaltstøv i ulike byer

Statens vegvesen har oversikt over piggdekkandeler i de største byene.

Under er en tabell som viser antall tonn vegstøv som produseres i vintersesongen bare på en ti kilometer veg som 30.000 kjører til og fra jobb hver dag.

Sjekk trafikkmengde/årsdøgntrafikk i Norge

- I tabellen ser vi hvor mange tonn asfaltstøv som generes når 30.000 kjører ei mil til jobb i vinterstid. Tallene er altså kun for en strekning på ti kilometer, og tungbiltrafikk, er ikke tatt med. Som vi ser er piggdekkandelen særlig avgjørende for hvor mye asfaltstøv som produseres.

Viktig å rengjøre

Mest vegstøv blir det altså om vinteren når det kjøres med piggdekk. Det meste av støvet havner inntil vegkanten, men mye havner også i lufta.

-Det er viktig med godt renhold for å fjerne dette støvet forsvarlig. Vi har derfor forsket på ulike måter å rengjøre vegene på, alt etter vær og vind. Maskinenes effekt og kapasitet samt vegens tilstand og utforming gjør det dessverre vanskelig å fjerne alt, sier Snilsberg.

Hva er i vegstøvet?

Asfaltstøv består i hovedsak av steinpartiler fra asfalten, men også mikroplast og metaller med mer.

-Det aller meste stammer fra stein i asfalten. Men vegstøv inneholder også mikroplast, organisk materiale og litt metaller. Analyser viser at rundt en fjerdedel av vegstøvet påvirker luftkvaliteten, sier Snilsberg.

Spor i asfaltdekker

På store deler av vegnettet er sporutvikling den viktigste årsaken til at asfaltdekkene må fornyes. Dype spor er trafikkfarlige, spesielt i forbindelse med regn (på grunn av vannplaning, vannsprut). Vedlikehold blir også vanskeligere (snø-/isfjerning, renhold med mer) og det stilles derfor krav til maksimal spordybde.

-Vi har sporutvikling som skyldes både slitasje (på grunn av piggdekk) og deformasjon (sammentrykking/etterkomprimering og/eller sideveis forskyvning i asfaltdekket eller lagene under). Slitasjen foregår hovedsakelig vinterstid, mens deformasjonen dominerer på sommeren når temperaturen stiger, sier Snilsberg.

Figuren viser beregnet asfaltslitasje i tonn/vintersesong i ulike byer i Norge for årsdøgntrafikk på 30 000 og kjøring til og fra jobb med piggdekk,10 km/dag mandag-fredag (110 arbeidsdager). Byer med piggdekkgebyr er merket med *
Figuren viser beregnet asfaltslitasje i tonn/vintersesong i ulike byer i Norge for årsdøgntrafikk på 30 000 og kjøring til og fra jobb med piggdekk, 10 km/dag mandag-fredag (110 arbeidsdager). Byer med piggdekkgebyr er merket med *