Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Vegtilsynets har kommet med en foreløpige rapport som blant annet viser at en del rekkverk mangler bolter.

- Dette viser at vi i Vegvesenet må få bedre rutinene når det gjelder å rette enkelte feiltyper på rekkverk og annet utstyr langs veien, sier avdelingsdirektør Trond Michael Andersen i Vegdirektoratet.

Rekkverk langs veien er sikkerhetskritisk utstyr, og skal fungere som en barriere i en ulykkessituasjon. Vi kan ikke akseptere mangler som bidrar til at funksjonsevnen til rekkverkene er for dårlig, eller i verste fall kan øke ulykkesomfanget. Dette gjelder eksempelvis manglende bolter i rekkverk.

Som en del av driftskontraktene inspiseres rekkverk periodisk, feil skal avdekkes gjennom disse, og disse skal rettes opp.

-        Vi har pågående en stor satsning på vedlikeholdsstyring, sier Andersen.

Det er om lag 20.000 km rekkverk langs riks- og fylkesveiene. Det er kjent at vi har et etterslep i vedlikehold som også går på utstyr langs veien. Dette kan klart ha en trafikksikkerhetsmessig side. Å løfte standarden på veinettet og utstyr for å sikre trygge og fremkommelige veier er en hovedoppgave, sier avdelingsdirektør Trond Michael Andersen