Miljøfartsgrense for å bedre luftkvaliteten i Oslo
Det er godt dokumentert at lavere fart reduserer spredningen av svevestøv og bedrer luftkvaliteten. Statens vegvesen vil derfor fortsette å bruke miljøfartsgrense på utvalgte veistrekninger i vinterhalvåret når konsentrasjonen av svevestøv er som høyest.
Miljøfartsgrense innebærer at farten settes ned fra 80 eller 70 km/t til 60 km/t. Fra og med søndag 1. november vil farten bli redusert på følgende veistrekninger:
- Rv. 4 Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud
- Rv. 163 Østre Aker vei mellom Økern og Stovner
- Rv. 150 Ring 3 mellom Ryen og Granfosstunnelen
- E18 mellom Hjortnes og Lysaker (gjelder hverdager fra kl. 06.00-22.00)
Miljøfartsgrensen vil gjelde til andre helg etter påske, etter at vårrengjøringen er gjennomført.
Miljøfartsgrense senker konsentrasjonen av svevestøv med 20 %
– Dersom alle bilførere senker farten til 60 km/t på veiene omfattet av ordningen, vil det bidra til å redusere konsentrasjonen av svevestøv med hele 20 %. Vi ønsker derfor å sette ned fartsgrensen for å redusere helsebelastningen for Oslos befolkning. Spesielt de som opplever helseplager forårsaket av veistøv og bor langs de aktuelle veiene vil dra nytte av miljøfartsgrensen, sier rådgiver for klima og lokal luftkvalitet Per Fjeldal i Statens vegvesen.
Forsøk med redusert fartsgrense bare på dager med nedsatt luftkvalitet
Fra midten av januar vil Statens vegvesen gjennomføre en forsøksordning med redusert fartsgrense bare på dager hvor det er fare for dårlig luftkvalitet.
Strekningene hvor dette skal testes ut er:
- Ring 3 Ullevål - Granfosstunnelen
- E18 Hjortnes - Lysaker
Strekningene er valgt ut som prøvestrekninger siden de har et sammenhengende system for elektroniske fartsgrenseskilt som kan styres fra Vegtrafikksentralen (VTS).
– For å kunne analysere dette i ettertid må vi gjennomføre forsøket bare på noen utvalgte forsøksstrekninger, mens de resterende veiene skal ha ordinær miljøfartsgrense (60 km/t) hele sesongen. Da har vi data både fra forsøket og data fra referansestrekningene, sier Tor Eriksen, senioringeniør i Statens vegvesen.
Forsøket gjennomføres etter en bestilling fra Samferdselsdepartementet.
Miljøfartsgrense er ett av flere tiltak
Miljøfartsgrensen er ett av flere tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Rengjøring av veibane og sideareal, støvdemping ved bruk av magnesiumklorid og kommunens piggdekkavgift er andre virkemidler som brukes.
Mer informasjon om miljøfartsgrense i Oslo
