Nye systemløsninger på trappene i bompengesektoren
Statens vegvesen har signert kontrakter med Systor og COWI om å levere de første komponentene av nye systemløsninger for bompengeinnkreving i Norge.
COWI får oppgaven med å utvikle og drifte AutoPASS IP som skal identifisere og prise bompengepasseringer. Systor skal utvikle og drifte AutoPASS HUB. Dette er en meldingsformidler som skal sikre interoperabilitet i AutoPASS systemet. Samlet utgjør de den nasjonale kjernen i fremtidens systemløsning for bompengesektoren.
– Vi valgte Systor og COWI som kom best ut i konkurransen på kvalitet og pris. Det var flere meget gode tilbydere, sier Marit Brandtsegg, som er direktør på Transportavdelingen i Vegdirektoratet.
Sikre fleksibilitet og stabilitet
De nye kontraktene varer i 10 år. Brandtsegg sier at det er vurdert som formålstjenlig å ha såpass langt tidsperspektiv på disse løsningene for å sikre stabilitet for bompengeinnkrevingen.
– De nye leverandørene har løsninger som vil gi oss den fleksibiliteten vi trenger for å håndtere mulige endringer i teknologi og rammebetingelser i fremtiden, sier hun.
Flere ulike systemløsninger
De nye systemløsningene for bompengeinnkreving, som skal erstatte dagens sentralsystem, har ulike oppgaver:
- AutoPASS IP, som COWI leverer, skal identifisere og prise bompasseringer i Norge. Løsningen vil være ansvarlig for verdikjeden «fra registrering til priset passering».
- AutoPASS HUB, som Systor skal levere, er en meldingsformidler som skal sikre interoperabilitet i Norge, altså datautveksling, mellom bomstasjonene, AutoPASS IP, operatørene og utstederne, og det internasjonale samarbeidet i EasyGo.
- De regionale bompengeselskapene har startet arbeidet med å anskaffe og realisere egne operatørsystem som skal samarbeide med de nye systemløsningene.
- I tillegg kommer de nye utstederløsningene.
Det er Statens vegvesen som er kontraktsansvarlig for AutoPASS IP og AutoPASS HUB, og for å sikre overgangen fra det gamle betalingssystemet CS Norge til de nye løsningene.
