Vegvesenet vil i gang med 46 store veiprosjekt over hele landet
Vegvesenet presenterer en plan med 50 milliarder kr i kostnadskutt – som gir rom for flere store utbygginger i neste NTP.
Store innsparinger og nytekning gjør at Vegvesenet kan igangsette 46 store veiprosjekter og strekningsutbedringer i første del av transportplanperioden 2022 – 2033.
Se også de regionale pressemeldingene.
Se liste over prosjekter nedenfor.
Dette er prosjekter som er klare for utbygging i perioden, og som vil skape verdi og nytte i hele Norge.
– Dette er et resultat av at Vegvesenet har redusert kostnader med 50 milliarder kr på veiprosjektene som ligger i NTP. Dermed kan vi foreslå at nye prosjekter prioriteres inn, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Vi er ikke ferdig med å bygge vei i Norge. Statens vegvesen jobber med mer vei for pengene – og da får vi også mer trafikksikkerhet for pengene, sier vegdirektøren.
Planlegger over lange strekninger
– Nytten av investeringer tas ut for fulle når vi kan planlegge, bygge og utbedre over lange strekninger. Dette ønsker vi å gjøre mer av i neste NTP. Vi bygger nytt der vi må og utbedrer der vi kan, sier Dahl Hovland.
I neste NTP legges det derfor inn mer midler til flere lange utbedringsstrekninger med rv.3 i Østerdalen, rv. 4 Hadeland, E134 Røldal – Seljestad på Haukelifjell og E6 Megården – Mørsvikbotn i Sørfold nord for Fauske som gode eksempler.
Kostnadskutt og budsjettambisjoner
Den gjeldende transportplanen (NTP 2018 – 2029) la opp til en betydelig budsjettøkning. Så langt i perioden ligger Vegvesenets årlige investeringsbudsjett ni milliarder kroner under den planlagte opptrappingen.
– Vegvesenet har denne gang sett på hva en budsjettøkning på 25 prosent over 2020- budsjettet kan gi sammen med store kostnadsreduksjoner. Med økte budsjetter og reduserte kostnader kan 46 prosjekt få klarsignal i første seksårsperiode, sier vegdirektøren.
Vegvesenet tar i porteføljen hensyn til prosjektene som ligger inne i gjeldende transportplan, om prosjektene er klare og hva de gir av samfunnsøkonomiske nytte, samt regionale virkninger.
Utbedringsstrekninger – en viktig strategi
Vegvesenet vil ikke låse alle investeringer i definerte prosjekter, men legger mye midler inn i utbedringsstrekninger langs alle hovedrutene på riksveinettet.
Dette er en metodikk der vi definerer utfordringer over lengre strekninger. I større grad utfordres Vegvesenets organisasjon til å levere nytte på en strekning for en gitt sum penger, der vi bygger nytt der vi må og utbedrer der vi kan. Igjen dreier dette seg om å få mest mulig ut av investeringene og sette sammen en prosjektportefølje over lengre strekninger som gir helhetlige utbygginger.
Prosjekter må løpende optimaliseres
Det er viktig at Nasjonal transportplan ikke blir for statisk.
Ambisjonene om store utbygginger og bedre veier i alle landsdeler må synliggjøres. Men Vegvesenet ønsker fleksibilitet til å starte opp prosjekter når de er modne, og som inngår i en større plan om å utbedre lange strekninger og utvikle bo- og arbeidsmarked.
Vegvesenet skriver også i svaret til departementet at fellesprosjektene med jernbane gir for stive bindinger og for lite fleksibilitet i planleggingen. Dette er verken optimalt med hensyn til kostnader eller naturverdier.
Fakta:
Forslaget til nye prosjekter kommer fram i et underlag for neste nasjonale transportplan, der Statens vegvesen er bedt om en ny kostnadsberegning av prosjekter som skal inn i neste planperiode. Prosjektene er også vurdert utfra samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette inngår i Samferdselsdepartementets arbeid med stortingsmeldingen NTP 2022 – 2033, som legges fram våren 2021.
Korridor Oslo – Svinesund/Kornsjø | ||
Prosjekt | Kostnad i mill. kr | Kommentar |
Rv.22 Glommakryssingen | 2 880 | Effektiv transport i voksende bo- og arbeidsmarked. Grensekryssende trafikk. Økt trafikksikkerhet, bl.a. innfartsveiene til Halden og Fredrikstad. |
Utbedringsstrekninger, andre periode | 1161 | |
Korridor Oslo – Ørje/Magnor | ||
E18 Retvet - Vinterbro | 7 465 | Mye pendlertrafikk. Grensekryssende trafikk. Strekninger under normalstandard. |
E16 Nymoen – Eggemoen | 1 633 | |
Utbedringsstrekninger, andre periode | 410 | |
Korridor Oslo – Grenland – Kristiansand - Stavanger | ||
Rv. 282 Holmenbrua | 906 | Hovedforbindelse langs kysten. Tett befolkede bo- og arbeidsmarked. Fem av ni største byområder. Kystnære byer og tettsteder, en utfordring for tilkomst til byer, havner og terminaler. Store utenriksvolum fra Grenland. Mye av ruta er under utbygging. Legges opp til firefeltsvei E18 Oslo-Kristiansand og E39 Kristiansand – Stavanger. |
E39 Ålgård – Hove, Rogaland | 3 893 | |
E134 Dagslett – E18 | 3 811 | |
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen | 3 363 | |
Rv.42 Gamle Eigerøyveien – Hovlandsveien (utbedringsstrekning) | 337 | |
Store prosjekter, andre periode | 3 714 | |
|
| |
Korridor Stavanger – Bergen – Ålesund – Trondheim | ||
E39 Ådland Svegatjørn | 37 722 | Kystkorridor med høyest fastlandseksport og stor verdiskaping fra offshore. Bedre infrastruktur er et bidrag til økt konkurransekraft med raskere fremføring av varer, gods og persontransport, både nord-sør langs kysten og til nasjonale knutepunkt. Stort behov for tiltak for bedre trafikksikkerhet. Strekninger med flom og skred, lang omkjøring ved brudd. |
E39 Fjøsanger – Arna-Vågsboth - Klauvaneset | 18 952 | |
E39 Lønset – Hjelset | 1 334 | |
E39 Ålesund – Molde | 24 340 | |
E39 Hjelset – Bjerkeset (utbedringsstrekning) | 500 | |
E39 Stormyra – Høgkjølen (utbedringsstrekning) | 1 000 | |
Rv. 9 Setesdal (utbedringsstrekning) | 500 | |
E39 Bergsøya – Øygarden (utbedringsstrekning) | 421 | |
Rv. 13 Byrkjenes (skredsikring) | 244 | |
Rv. 13 Vinje – Myrdalstunnel (skredsikring) | 336 | |
Rv.13 Øvsteskreda og Aurskreda (skredsikring) | 113 | |
Rv.13 Kvassdalen (skredsikring) | 278 | |
Rv. 13 Skarvabjørg (skredsikring) | 391 | |
Store prosjekt, andre periode | 1 000 | |
Utbedringsstrekninger, andre periode | 542 | |
Skredprosjekter, andre periode | 2 937 | |
Korridor Oslo - Bergen/Haugesund – arm Sogn til Florø | ||
E134 Saggrenda - Elgsjø | 2 234 | Trafikktung korridor mot de større byene preget av flaskehalser. Liten restkapasitet, til dels lav standard. Sårbart transportsystem og lange omkjøringsveier. Store utfordringer med skred. Høyfjell med vinterstenginger. E134 er en viktig nasjonal øst-vestforbindelse. F |
E134 Røldal – Seljestad | 3 061 | |
Rv36 Skjelsvik – Skyggestein | 5 294 | |
E16 Skaret – Hønefoss | 12 326 | |
Rv. 41 Treungen – Vrådal (utbedringsstrekning) | 263 | |
E134 Helganeskrysset – arm Husøy (utbedringsstrekning) | 130 | |
Rv. 7 Ørgenvika – Svenkerud (utbedringsstrekning) | 800 | |
Rv. 52 Gol – Vestland gr (utbedringsstrekning) | 453 | |
E16 Kvamskleiva – Øye (utbedringsstrekning) | 369 | |
E16 Bjørgo – Fagernes sør (utbedringsstrekning) | 421 | |
Rv.5 Erdal – Naustdal (skred) | 2 107 | |
Rv.13 Lovareidet – Rødsliane | 896 | |
E16 Trengereid – Stanghelle (skred) | 13 687 | |
Store prosjekt, andre periode | 9 890 | |
Skredprosjekt, andre periode | 1 880 | |
Utbedringsstrekninger, andre periode | 100
| |
Korridor Oslo – Trondheim – arm til Måløy, Ålesund og Kristiansund | ||
Rv. 4 Gjøvik – Mjøsbrua | 5 518 | E136 er øst-vestforbindelsen i Norge med størst trafikk og helt sentral for transport til Møre og Romsdal. Utfordringene er fremkommelighet i byområdene, høyfjellsoverganger og lange omkjøringsruter ved hendelser. |
Rv. 4 Roa – Gran grense | 2 032 | |
E136 Stuguflaten – Raudstøl | 527 | |
E136 Breivika – Lerstad (Ålesund bypakke) | 2 023 | |
E136 Flatmark – Monge – Marstein | 1 422 | |
Rv.3 Østerdalen (utbedringstrekning) | 1 300 | |
Utbedringsstrekning, andre periode | 1 078 | |
Store prosjekt, andre periode | 2 055 | |
Korridor Trondheim – Bodø med arm til svenskegrensen | ||
E6 Selli – Asp | 585 | Sentral korridor nord-sør, sårbar for stengning og lange omkjøringsruter. Høye kostnader for godstransport. Til dels lav veistandard og kostbar transport. Behov for å knytte regioner sammen for å fremme bosetting og næringsliv. |
Rv. 80 adkomst Bodø lufthavn | 738 | |
Store prosjekt, andre periode | 500 | |
Rv 80 Sandvika – Sagelva (utbedringsstrekning) | 428 | |
E6 Grong – Nordland (utbedringsstrekning) | 3 213 | |
Utbedringsstrekning, andre periode | 105 | |
Korridor Bodø – Narvik – Tromsø – Kirknes, arm til Lofoten, Sverige, Finland og Russland | ||
E8 Sørbotn – Laukslett | 1 991 | E6 er eneste sammenhengende innenlandske riksveiforbindelse. Lange avstander, utgjør 24% av riksveinettet. Kolonnekjøring og stengninger vinterstid. Viktige næringer langs kysten med behov for tilknytninger til hovedferdselsåret. |
Rv. 862/E8 tverrforbindelse Tromsø | 1 949 | |
E10/rv. 85 Tjelsund-Gullesfjordbotn – Langvassbukt (OPS) | 7 845 | |
Rv.94 Akkarfjord – Jansvatnet (Utbedringsstrekning) | 690 | |
Rv.94 Mollstrand – Grøtnes (utbedringsstrekning) | 300 | |
E10 Nappstraumen – Å (skredsikring) | 1 170 | |
Utbedringsstrekning, andre periode | 2 258 | |
Skred, andre periode | 2 172 | |
Store prosjekt, andre periode | 10 698 |
Liste over enkelte bundne prosjekter som er vedtatt. Kommer i tillegg til prosjektlisten ovenfor. Kostnadstall fra mars 2020.
E134 Oslofjordbindelsen, trinn 2 (4 700 mill. kr) | E16 Bjørum – Skaret (4 685 mill. kr) |
E6 Megården – Mørsviksbotn (9 120 mill. kr) | E6 Vindåsliene – Korporalsbrua (1 857 mill. kr) |
E16 Eggemoen - Jevnaker – Olum (2 894 mill. kr) | Rv 706 Nydalsbrua med tilknytninger |
E18 Lysaker-Strand-Ramstadsletta (16 719 mill kr) | Rv 555 Sotrasambandet (OPS) |
E39 Rogfast (18 657 mill. kr) | E39 Ørskogfjellet (136 mill. kr) |
E39 Svegatjørn – Rådal (8 248 mill. kr) | E39 Betna - Vinjeøra – Stormyra (2 204 mill. kr) |
E39 Myrmel – Lunde (526 mill. kr) |
|
-
Bilde 1 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 1 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 2 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 3 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 3 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 4 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 4 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 5 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 5 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 6 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 6 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 7 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 7 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen -
Bilde 8 av 8: Vegvesenets forslag til prosjekt i korridor 8 i første halvdel av NTP 2022 - 2033 Foto: Statens vegvesen