Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Takk for at du bruker refleks når du er ute og går i mørket. Når du gjør det, er du blant de 40 % i landet som husker denne lille, livsviktige forsikringen. Hvis du attpåtil husker refleksen på barnevognen og bikkja, så kan du klappe deg selv på skulderen.

Med refleks og på venstre side av veien

Refleksdagen er en årlig markering, der målet med dagen er å få flere til å bruke refleks, og slik få ned antallet ulykker. I år er det den 15. oktober vi markerer.

– Undersøkelser viser at ca. 40 % av alle fotgjengerulykker skjer i mørket, sier Rita Aarvold på Trafikksikkerhetsseksjonen hos Statens vegvesen, og hun spør: – Visste du at en bilist som kjører med nærlys i 50 km/t har kun 2 sekunder på å oppdage deg som fotgjenger uten refleks? Bruker du derimot refleks, ser hun deg 10 sekunder før. Disse 8 sekundene kan være forskjellen på om du blir påkjørt, eller kan fortsette ferden videre.

Og husk å gå på riktig side av veien, så du ser bilen når den kommer mot deg – da gjør du det du kan for å være trygg i mørket i trafikken.

Bruk den riktig - og husk at den er forbruksvare

Refleksene dine blir slitte når du er flink til å bruke dem, og slitasjen og ripene kan svekke effekten. Vi anbefaler derfor å skifte ut refleksen når den får mye riper eller er falmet. Det samme gjelder hvis du har refleksvest. Når vesten er vasket 20 ganger, er reflekseffekten svekket så mye at det er på tide å kjøpe ny. Du kan enkelt få kjøpt gode reflekser på nettet, i sportsbutikker, på apotek eller i bokhandelen.

Men mange av oss har nok helt brukbare reflekser i skuffer og skap. Så ta dem frem og legg dem i jakken med en gang. Så er du klar for mørket.

Mindre markeringer av refleksdagen

Det har vært en lang tradisjon i Statens vegvesen for å markere refleksdagen.

– Det er viktig å finne frem refleksen nå om høsten – den lille livredderen, sier Kristin Tandberg, rådgiver på Transportforvaltningsseksjonen.

Tidligere har Statens vegvesen stått ved ulike kollektivknutepunkt og delt ut reflekser, og flere trafikkstasjoner har hatt refleksutstilling og quiz.

– På grunn av situasjonen i år vil utdeling på kollektivknutepunkt bli for utfordrende med tanke på smittevernreglene, så det blir en neddempet markering, sier Kristin. Allikevel vil det på noen av trafikkstasjonene bli mulighet for å delta på quiz. Det kommer også refleksutstillinger i løpet av høsten der ulike leverandører inspirerer publikum til å skaffe seg refleks.

Gode råd om refleks

Det er mange produkter på markedet. Det kan være verdt å merke seg at ikke alle fungerer etter intensjonen. Derfor skal du se etter reflekser som har CE-merke.

Vi tillater vi oss også noen enkle råd:

1. Velg alltid reflekser med CE-merke. Dette er det typen som gir den reflekseffekten du behøver.
  2. Heng eller fest refleksen i knehøyde. Dermed mottar refleksen mest mulig lys fra billyktene.
  3. Velg reflekser som beveger seg når du bruker dem – de synes best.
  4. Fest refleks på alle jakker, vesker og bagger. Dermed er du alltid klar og forberedt når det er mørkt.