Samspill i byene
Statens vegvesen skal vurdere om en ny samspillkampanje kan forebygge ulykker i spennet mellom nullvekstmålet og nullvisjonen.
De ni store byområdene har inngått en avtale om nullvekstmål i personbiltrafikken. Det vil si at all økning av reiser skal tas ved kollektivtransport, gange eller sykkel. Det kan medføre at trafikkbildet i byene blir mer komplekst samtidig som at risikoen for ulykker øker. Kan Statens vegvesen ved hjelp av en kampanje forebygge at antall ulykker øker parallelt med at vi får flere som sykler og går?
Med bakgrunn i dette har Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjennomført en spørreundersøkelse om samspillet mellom trafikantgruppene i byene. Undersøkelsen viser at de fleste opplever godt samspill og føler seg trygge i trafikken, men at trafikkbildet fortsatt byr på noen utfordringer.
Blindsone, høyresvingproblematikk og mangel på bruk av tegn utpeker seg som de største utfordringene blant de ulike trafikantgruppene. Undersøkelsen tar også for seg nye type kjøretøy som elsparkesykkel. Dette byr på enda flere utfordringer i et stadig mer komplekst trafikkbilde.
For mer informasjon kontakt:
Prosjektleder i Del veien kampanjen, Elin Fykerud Johannessen, e-post: , tlf. 980 02 354.