Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Det er gledelig at regjeringen har behandlet ny byvekstavtale for Bergensområdet, sier direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen.

Grimsrud leder styringsgruppen for Miljøløftet i Bergensområdet.

Statens vegvesen har ledet forhandlingene om byvekstavtalen, som er gitt lokalpolitisk tilslutning av kommunestyrene i Bergen, Askøy, Øygarden, Alver og Bjørnafjorden og fylkestinget i Vestland.

 Gjennom byvekstavtalen forplikter kommunene, Vestland fylkeskommune og statlige parter seg til en effektiv arealbruk og til at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.

Byvekstavtalen gjelder til 2029, og innebærer 13 milliarder kroner i statlige bidrag til kollektiv-, gang- og sykkelsatsing i Bergensområdet.

Bybane, kollektiv, gang- og sykkeltiltak 

I tillegg til delfinansiering av Bybanen til Fyllingsdalen omfatter avtalen økte belønningsmidler, midler til kollektiv- gang- og sykkeltiltak, tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud og til reduserte kollektivtakster.

Stat og kommune har vilje til å stå sammen 

Avtalen er et viktig virkemiddel for å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy i Bergen og omegnskommunene.

- Dette viser at stat, kommune og fylke har vilje til å gå sammen om viktige mål, sier Grimsrud. Forrige avtale gjaldt Bergen kommune. At også omegnskommunene er med i den nye avtalen gir større mulighet til å se transport- og arealpolitikken i hele bo- og arbeidsmarkedsregionen i sammenheng, sier Grimsrud. 

Kontaktperson: Avdelingsdirektør Tone Oppedal, mobil 95046056