Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Samferdselsdepartementet gir Statens vegvesen anledning til å inngå kontrakter med entreprenør tidlig i planleggingen av en prosjekt.

- Når vi får ombord entreprenører før prosjektene låses i reguleringsplaner, får vi gode muligheter til å ta de optimale valgene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Vegvesenet har bedt om disse mulighetene og er svært glad for at vi er hørt, sier Dahl Hovland.

Blant annet ble dette spilt inn i prosessene om mulige kostnadsreduksjoner i neste NTP-periode (2022-2033). Dahl Hovland  er sikker på at tidliginvolvering kan gi besparelser.

Departementet ser for seg at Stortinget vedtar et prosjekt - med nødvendige forbehold - i en tidlig fase og gir Vegvesenet klarsignal for tidlig involvering. Det må ligge insentiver i kontrakten for å holde kostnadene lave i videre planlegging.

Fortsatt kvalitetssikring

Fortatt skal eksterne konsulenter for kvalitetssikring involveres i to omganger – første gang skjer etter konseptvalget. Det nye nå blir at KS2 gjøres før reguleringsplanen er ferdig.

Samferdselsdepartementet understreker at skal fastsettes styringsmål (tilsvarende P50) og føres endringslogg gjennom planarbeidet. Vesentlige endringer må forelegges departementet, noe som allerede er praksis. Departementet skal beslutte oppstart og Stortinget vil få seg forelagt prosjektet til beslutning.

Skal evaluere

Departementet legger også til grunn at det skal gjennomføres en evaluering av hvordan modellene for tidlig involvering fungerer, og hvilke kostnadsreduksjoner som har blitt oppnådd etter inngåelse av målpris, heter det i brevet.