Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Mandag ble Ryfylketunnelen åpnet for trafikk.

Klokken 12.00 mandag 30. desember ble Ryfylketunnelen åpnet for trafikk. Den 14,4 kilometer lange tunnelen er 292 meter under havet på det dypeste, og er med det den lengste og dypeste undersjøiske vegtunnelen i verden.

– Endelig ble Ryfylke landfast til Nord Jæren. Det har tatt 40 år fra ideen ble lansert, men nå er fastlandsforbindelsen en realitet, sa Rogalands fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg.

Det var en rørt prosjektleder fra vegvesenet som takket alle som har vært involvert i byggingen.

– Vi er stolte av å overlevere en moderne toløpstunnel med det siste innen tunnelsikkerhet, sa prosjektleder Gunnar Eiterjord.

– Jeg trodde ikke at det kom til å gå så fort. Jeg synes det er helt enestående å tenke på at det bare har gått sju år fra begynnelsen dette gigantiske anlegget nå står ferdig, sa tidligere samferdselsminister og fylkesmann i Rogaland, Magnhild Meltveit Kleppa.

Hun fikk æren av å kjøre først sammen med Magnhild Næss og Håkon Norland. De to ungdommene var 14 år den gang de var med å ta det første spadestikket den 9. november 2012. Bak de kjørte en veteran bilkortesje fra Strand veteranbilforening. Deretter var tunnelen åpen for trafikk, og køen med biler var lang for å få den etterlengtede tunnelen.

 

Glade ordførere åpner bommen og Ryfylketunnelen er offisielt åpnet. Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken i Stavanger (fra venstre), fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg, fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa, ordfører Irene Heng Lauvsnes i Strand og Vegvesenets prosjektleder Gunnar Eiterjord, med datteren Camilla på armen, løftet bommen til Ryfylketunnelen. ( Foto: Øyvind Ellingsen