Har du tatt MC-praten med tenåringen din?
For mange ungdommer er lett motorsykkel et symbol på frihet. Endelig kan de dra dit de vil, når de vil. For foreldre kan den samme friheten vekke uro.
Det er ikke mulig å fjerne risikoen som er forbundet med å sende tenåringen ut i trafikken. For en tenåring er det å kjøre lett MC uten tvil forbundet med høy risiko. Mange foreldre er bekymret, og det er forståelig når man ser at det skjer alvorlige ulykker med ungdom. Foreldre og foresatte kan gjøre en stor forskjell ved å ta «MC-praten» tidlig med ungdommen sin.
Denne praten må man ta i god tid før man bestemmer seg for å ta lappen på lett MC. Det første man må vurdere er om man skal ta lappen på lett MC. Hva er det egentlige behovet? Finnes det alternativer? Hvis ungdommen allerede har lappen, må man uansett fortsette å snakke sammen om hva som gjør en til en trygg sjåfør. En åpen prat om risiko, ansvar, utstyr og opplæring gir et tryggere utgangspunkt enn et raskt «Kjør forsiktig».
Tips til MC-praten
Du må akseptere informasjonskapsler for markedsføring for å se YouTube-innhold
Hva bør du snakke om i MC-praten?
Dette er ofte ungdommens første erfaring med å være på egen hånd i trafikken med et kjøretøy som kan gå fort. Selv om du ikke kjører MC selv, har du gjerne mange års erfaring bak rattet. Kanskje du har opplevd hvor lett motorsykler kan forsvinne i trafikkbildet, eller sett eksempler på uforsvarlig kjøring. Hva tenkte du som bilist da, og hvordan reagerte du?
I tillegg kan det være lurt å snakke om noen sentrale temaer. Noe bør tas opp før de bestemmer seg for å ta førerkort på lett MC, mens andre ting blir særlig viktig etter at de er ute i trafikken. En åpen og kunnskapsbasert samtale gir ungdommen et bedre utgangspunkt for å ta kloke valg i trafikken.
- Behov og bruksområder: Hva skal kjøretøyet brukes til, og finnes det alternativer til lett MC? Eksempelvis er det en myte at moped er et farligere kjøretøy enn lett MC. Poenget er ikke å snakke seg fra å ta lappen på lett MC, men at man sammen vurderer hva som både er trygt og riktig.
- Ansvar og modenhet: Snakk om hvorfor ungdom på lett MC er ekstra utsatt i trafikken. Snakk om gruppepress og fristelsen til å kjøre for fort eller å ta sjanser. Det er også viktig å snakke om regler, risikovurdering og det å lese trafikkbildet. Det handler egentlig om hvordan man kan skape sin egen sikkerhet.
- Vedlikehold og kostnader: MC og utstyr må være i orden. I en del ulykker med lett MC kan man finne tekniske feil ved motorsykkelen. Dette kan for eksempel gjelde dekk og bremser. Når man anskaffer og bruker en lett MC, så må man passe på å holde den vedlike og regne med at den kanskje må på verksted en gang iblant. Snakk derfor om kostnader og hvem som har ansvaret for at det tekniske er i orden. Det er smart å bruke en som er MC-kyndig eller et verksted for å være sikker på at sykkelen er i god stand.
- Utstyr og bekledning: Det er viktig at tenåringen bruker godkjent og helst godt synlig MC-bekledning. Gjør gjerne en avtale om at slikt utstyr alltid skal brukes – også på de korte turene. Ikke spar penger på det med å holde sykkelen i god stand, eller på nødvendig kjøreutstyr.
- Opplæring og øvelseskjøring: Kjøreskolen gir grunnopplæring, men mengdetrening i ulike trafikkmiljøer er avgjørende for tryggere valg. Øv sammen med en som har erfaring og som vet hvor faremomentene ligger. Snakk sammen om hva dere opplever under øvelseskjøringen. Mer voksne MC-førere sier ofte at de aldri blir utlært – det kan være et viktig poeng overfor en tenåring som lett kan tenke at de mestrer det meste.
Hva slags risiko møter unge MC-førere?
Unge trafikanter er generelt mer utsatt i trafikken enn mer erfarne trafikanter. De har en annen risikoforståelse enn voksne førere, de har mindre kjøreerfaring og en annen «førerdyktighet». Uansett er motorsykkelførere sårbare fordi de mangler beskyttelsen et bilkarosseri gir, og fordi en motorsykkel er liten og ofte vanskelig å oppdage i trafikken.
Unge motorsyklister er ekstra utsatt fordi de har liten erfaring med både kjøretøy og trafikk, og de kjører en MC som kan kjøres i høye hastigheter.
Typiske risikofaktorer
- MC kan være vanskelig å se, særlig i kryss og rundkjøringer. God plassering, bevisst blikkbruk og moderat fart øker synligheten og gir bedre tid til å reagere. Kjør som om du ikke blir sett.
- Utforkjøring i kurve. Dette er en vanlig ulykkestype. Det kan skyldes overvurdering av egne ferdigheter, for høy fart eller at man feilberegner kurvaturen. I tillegg er riktig blikkbruk viktig – man skal se dit man skal.
- Kjøring i følge med andre. Gruppepress, kort avstand mellom sykler eller forsøk på å holde følge kan raskt skape farlige situasjoner. Kjør i ditt eget tempo og etter egne ferdigheter. Ikke la deg presse til å kjøre for fort.
- «Lek» på sykkelen. Kjøring på bakhjulet, hard bremsing på forhjulet, høy fart og andre «stunt» øker risikoen kraftig. Dette er kjøring som ikke hører hjemme på landeveien.
- Dårlig veigrep. Grus, våt asfalt, jord, løv og temperaturendringer kan gi glatte og uforutsigbare kjøreforhold, og spesielt i svinger.
Risikofaktorene endrer seg også med årstidene. Høsten gir vått løv, gjørme og kald asfalt som reduserer friksjonen, og om våren ligger det ofte igjen grus og saltrester. Slike forhold har mange unge lite erfaring med. Likevel skjer de fleste ulykker på godværsdager, når alt ligger til rette for kjøring og farten øker.
Hvorfor er godt og riktig utstyr så viktig?
MC-førere er utsatt i trafikken, og riktig utstyr kan både forebygge ulykker og redusere skader ved fall eller sammenstøt. Ungdom kan fristes av stil og pris, men trygghet må alltid veie tyngst. Godt utstyr handler om to ting:
Forebygging
- Klær som holder føreren varm og tørr gjør det lettere å holde fokus.
- Sterke farger og refleks gjør føreren mer synlig.
- Et godt visir uten riper gir klar sikt.
Skadebegrensing
- Kjøredress eller annet «fullt utstyr» med beskyttelse på utsatte steder.
- Gode hansker og støvler
- Ryggskinne eller airbagvest.
- CE-godkjent hjelm som passer godt og jevnlig vurderes for utskifting.
Tenk på og snakk om at man alltid bør bruke fullt kjøreutstyr. De alvorlige hendelsene kan like godt skje på en av de korte turene.