E14 Stjørdal–Riksgrensen
Strekningen er en viktig transportåre mot Sverige hvor Statens vegvesen planlegger å utbedre vegen for å legge til rette for militær og sivil transport
I 2025 startet arbeidet med reguleringsplanlegging på strekningen Austkil – Meråker grense. Arbeidet med detaljregulering er nå i gang, og i juni ble det varslet oppstart for detaljreguleringen for strekningen. Det er åpnet opp for innspill til arbeidet, og du kan lese mer om dette i denne nyhetssaken.
Det gjennomføres også forprosjekter på Gudå bru og Turifoss bru, da begge bruene har utfordringer med bæreevne, levetid og redundans.
Prioritering og regulering av øvrige strekninger blir gjennomført fortløpende.
I NTP 2025–2036 er E14 Stjørdal – Riksgrensen prioritert som utbedringsstrekning.
Det gjennomføres også fortløpende drift-, vedlikehold og mindre utbedringer på strekningen i regi av Drift- og Vedlikeholdsdivisjonen.
Siste nytt:
10. juni 2025: Varsel om oppstart planarbeid for E14 Austkil - Meråker grense
E14 fra Stjørdal til riksgrensen er 67 km og hovedvegforbindelse mellom Norge og Sverige i Midt-Norge. E14 er en del av det transeuropeiske vegnettverket (TERN - Trans-European Road Network). E14 går gjennom kommunene Stjørdal og Meråker.
På denne strekningen er det stort vedlikeholdsetterslep, trafikksikkerhetsutfordringer samt flere skredhendelser og flomutfordringer som påvirker regulariteten. Ved stenginger er omkjøringsvegene svært lange. Vegen er for smal til å kunne håndtere økt trafikk med brede laster og noen større bruer er både smale, begrenset bæreevne og er i dårlig forfatning. Det legges opp til trinnvis utvikling av E14 der en første prioritering er tiltak langs delstrekningen Forra bru–Meråker for å bedre fremkommeligheten samt nærmere vurdering av bruene Gudå bru og Turifoss bru. Det er aktuelt med veg i ny trasé på enkelte delstrekninger de både flomfare og rasfare er utfordrende.
Formålet med utbedringen er å legge til rette for militær og sivil transport mellom Stjørdal og Riksgrensen. Veien er en viktig transportåre mot Sverige som har fått økt betydning som følge av Finlands og Sveriges inntreden i NATO.
Det ble i 2023 gjennomført et mulighetsstudie som skulle bidra med kunnskapsgrunnlag for prioriteringer og nødvendig videre planarbeid. Rapporten kan du lese her: Mulighetsstudie E14_sluttrapport.pdf
- Vei:
- E14
- Fase:
- Reguleringsplan
- Kommuner:
- Stjørdal, Meråker
- Fylker:
- Trøndelag
- Lengde:
- 66000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
- Totalkostnad:
- Avklares gjennom planprosesser.