Utførelsesentreprisen har anslått verdi over én milliard kroner, og frist for å melde interesse er 4.november.

Entreprisen omfatter etablering av tre anleggstunneler på til sammen 3,7 km, med hver sin tilhørende bergsjakt for fremtidig deponering av tunnelstein i Sørfjorden. Kontrakten inkluderer også omlegging av dagens kryss på Trengereid. Oppstart er ventet høsten 2026 og byggetiden er rundt 2,5 år.

Kart som viser områdene der de tre anleggstunnelene som skal bygges markert i rødt. Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029.  Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i Sørfjorden.
De tre anleggstunnelene som skal bygges er markert i rødt. Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029. Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i Sørfjorden. Illustrasjon: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle

Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029.  Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i fjorden. Deponiløsningen ble godkjent av Statsforvalteren i 2025.

Uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging

Anleggstunnelene er en forutsetning for effektiv bygging av ny E16 og jernbane. Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad omtaler løsningen som skal bygges i denne kontrakten som unik og uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging. Anleggstunnelene vil sikre rask mobilisering og gjennomføring av hovedentreprisene. Størstedelen av tunnelene for E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjaktene.

–  Denne løsningen for massehåndtering er helt ny. Bygging av til sammen åtti kilometer med veg- og jernbanetunneler betyr mye overskuddstein som vi må frakte bort og deponere.  Det vanlige er å frakte steinen på veg, men med disse anleggstunnelene og sjaktene unngår vi rundt 700 lastebiler med stein daglig på E16 i mange år framover.  Det gir mindre støv, støy og utslipp fra transport, og bedre framkommelighet på dagens veg i byggefasen.

Løysing for deponering av tunnelstein i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS)

Videoen viser hvordan prosjektet skal deponere overskuddsmasser fra tunneldriving via sjakter ned i Sørfjorden. Video: Video: Per Høj for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.

Tunneler i flere etasjer, skredutsatte områder og trafikkavvikling

De tre anleggstunnelene som skal bygges krysser over eller under eksisterende jernbanetunneler.

– Det blir noen «etasjer med tunneler» ja. Anleggstunnelene skal bygges både over og under eksisterende tunneler der det går trafikk i dag. Det er komplekst og krevende, men dette har vi erfaring med fra før, forteller prosjektleder Kari Bremnes som har ansvaret for denne første tunnelentreprisen i prosjektet.

Alle anleggsområdene i denne kontrakten ligger tett på dagens E16 og strekningen er skredutsatt, slik at det kreves tidvis omfattende skredsikring i forkant for å trygge anleggsområdene. Det vil være behov for å stenge E16 periodevis mens dette sikringsarbeidet pågår. I tillegg må massene fra anleggstunnelene fraktes på vegen frem til sjaktene er klare til bruk.

– Ett av tiltakene vi vil gjøre for å lette trafikkavviklingen, er å bygge midlertidige rundkjøringer på dagens E16 i tilknytning til riggområdene våre, sier Kari Bremnes.

Kontaktpersoner:

Katrine Sælensminde Erstad
Prosjektsjef
Mobil: 416 80 912

Kari Bremnes
Prosjektleder
Mobil: 952 53 159

Aktuelt for fylke(r): Vestland