Første monteringsmaskin for tunnelvegger på strøm
Skanska introduserer nå landets første el-maskin for montering av tunnelvegger. Det skjer i Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 over Sollihøgda.
![montering av betongvegger skjer elektrisk](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom1.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Nå tas maskinen fra det svenske firmaet Essverk i bruk for å montere i alt 590 veggelementer som skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen på E16-strekningen mellom Bjørum og Skaret.
118 turer fra Drammen havn
De første veggelementene i betong fraktes denne uka fra mellomlageret på Drammen havn med Ølen betong sine spesialbiler til Bukkesteinshøgda i Bærum. Det skal 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn den 800 meter lange toløps tunnelen på E16.
Det svenske firmaet Essverk holder til i Grängesberg litt sør for Falun og er en maskinfabrikk som har spesialisert seg på blant annet monteringsmaskiner til bergverksindustrien, veg, jernbane og offshore.
![590 veggelementer for å kle en tunnel](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom2.jpg?width=768&mode=crop)
Med denne helt nye spesialmaskinen fra Essverk på strøm kan Skanska nå fortelle at nesten alt arbeid som nå pågår med innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 foregår elektrisk.
Først i Norge
Fra før har de i bruk elektrisk drevet bakstuffbil. Boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg, boltene gyses(støpes) fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres også monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.
![monteringsmaskinen er produsert i Sverige](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom3.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
-Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske vegtunneler, forteller Ingebrigt Rossehaug i Skanska.
![mange jobber i denne tunnelen skjer på strøm](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom4.jpg?width=768&mode=crop)