Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

I samsvar med plan- og bygningsloven § 12-8 kunngjør Statens vegvesen oppstart av reguleringsplanarbeid for ny E39 forbi Vinjeøra.

Planarbeidet skal utføres i samarbeid med Heim kommune. Planområdet med to alternative linjevalg er avgrenset som vist på kartutsnittet her:

Planstrekninga etter dagens E39 utgjør ca. 7800 m. Hensikten med planarbeidet er å avklare linjevalget mellom Stormyra–Barhals og å skaffe et formelt plangrunnlag for å bygge ny E39 med tilhørende kryssløsninger og kollektivknutepunkt. Statens vegvesen vil som tiltakshaver utføre det praktiske planarbeidet. Kommunen er planmyndighet og godkjenner planen.

Som forarbeid til planarbeidet er det utarbeidet et planprogram som nå  blir sendt på høring og legges ut til offentlig ettersyn samtidig med varsel om planoppstart. 

I neste omgang skal forslag til reguleringsplan med konsekvensutredning, planbeskrivelse, kart og bestemmelser legges ut til offentlig høring, slik at berørte parter og interesserte kan komme med innspill og merknader. Planen blir også sendt til statlige og fylkeskommunale instanser for uttale.

Ønsket er å se det eksisterende alternativet gjennom Vinjeøra opp mot det nye alternativet sør for Vinjeøra. Da kan man vurdere den nye linja opp mot den gamle, for så å velge den som totalt sett kommer best ut, både med tanke på kostnader og virkninger for samfunnet.

Forslag til planprogram er lagt ut til offentlig ettersyn fra 4. mai til 21. juni.

Merknader

Merknadsfrist er 21. juni.

Skriftlige merknader til planarbeidet sender du til:

  • Statens vegvesen, Utbygging: Postboks 1010 Nordre Ål 2605 Lillehammer
  • eller til: firmapost@vegvesen.no innen 21. juni 2021.

Flere opplysninger får du ved å kontakte: 

  • Ivar Ole Mittet prosjekteringsleder i Statens vegvesen tlf: 41 47 99 96, epost: ivar-ole.mittet@vegvesen.no
  • eller Daniel Lossius arealplanlegger i Heim kommune tlf. 93 40 47 76, epost: daniel.lossius@heim.kommune.no
Planområde midtre del, med alternativ 1 i rødt og alternativ 2 i grønt. Foto: Statens vegvesen