Statens vegvesen har sendt over planforslag for E39 Bjerkeset-Astad til Gjemnes kommune.

 

Oversikt over de vurderte alternativene på strekninga. Grå linje representerer lang tunnel på 2,1 km. Rød linje er kort tunnel, og blå linje er veg i dagen.
Oversikt over de vurderte alternativene på strekninga. Grå linje representerer lang tunnel på 2,1 km. Rød linje er kort tunnel, og blå linje er veg i dagen. Foto: Statens vegvesen

Styringsmålet for E39 Astad-Bjerkeset var denne uka godkjent, med et kostnadsoverslag på 1,8 milliarder 2023-kroner. Statens vegvesen har nå sendt planforslaget for prosjektet over til Gjemnes kommune for behandling. Planforslaget viser løsning for ny E39 ved Batnfjordsøra, som gir forkortet reisetid mellom Kristiansund og Molde og økt trafikksikkerhet.

- Planforslaget skal nå behandles i kommunen og legges ut på offentlig høring. Vårt mål er at reguleringsplanen skal bli vedtatt i løpet av 2025, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

Planforslaget inkluderer:

  • 5,7 km ny avkjørselsfri hovedveg som legger til rette for 90 km/t fartsgrense
  • 2,1 km av strekningen går i tunnel.
  • Kryss og kollektivknutepunkt ved Astad og Bjerkeset
  • Seks konstruksjoner for kryssing av veger og elver

Det er utarbeidet konsekvensutredninger som følger utredningskravene som ble fastsatt i planprogrammet.

Utbedringsstrekning må finansieres

Planforslaget inneholder også en utbedringsstrekning fra Bjerkeset til Fursetfjellet. Denne strekningen er ikke en del av prosjektet som planlegges finansiert i perioden 2025-2030 i Nasjonal Transportplan.

Området inne i hvit boks er strekninga som ligger inne i Nasjonal Transportplan. Strekninga under boksen er utbedringsstrekning som trenger finansiering.
Området inne i hvit boks er strekninga som ligger inne i Nasjonal Transportplan. Strekninga under boksen er utbedringsstrekning som trenger finansiering. Illustrasjon: Statens vegvesen

Samferdselsdepartementet gav i november 2024 Statens vegvesen klarsignal til å gå videre med det alternativet som beslaglegger minst fulldyrket areal. Senkning og forlenging av fjelltunnelen opp til ca. 2,1 km total lengde får E39 under skredløpet til Svartdalselva, og andre enden av tunnelen vil komme ut like nord for Gaupsetvegen.