E39 Bjerkeset–Astad
Ved å bygge ny E39 mellom Astad og Bjerkeset i Gjemnes kommune skal reisetiden mellom Kristiansund og Molde reduseres.
Statens vegvesen og Gjemnes kommune planlegger nå å starte opp reguleringsplanarbeid. Det vil bli utarbeidet forslag til planprogram med tilhørende silingsrapport. Målet er å ha et planforslag med tilhørende konsekvensutredning klart høsten 2022.
I løpet av våren skal Statens vegvesen blandt annet kartlegge grunnforholdene for å finne ut om det er områder som har så krevende grunnforhold at det vil påvirke valget av trasé for den nye vegen.
Bjerkeset-Astad er en del av Konseptvalgutredningen for strekningen E39 Ålesund–Bergsøya, som ble utarbeidet i oktober 2011. I konseptvalgutredningen var planen at E39 skulle gå gjennom Gjemnes kommune, i hovedsak som eksisterende trase.
Statens vegvesen gjorde i 2017 en utredning av ny E39 Bjerkeset–Astad som et bidrag til kommuneplan for Gjemnes kommune. Gjemnes kommune ble da anbefalt å sikre areal til å legge om E39 forbi Batnfjordsøra.
I samarbeid med administrasjonen i kommunen og regionale sektormyndigheter har vegvesenet vurdert ulike hovedkonsept for hvordan ny E39 kan legges. Hensynet til landbruk og nærområdene til Batnfjordsøra har vært styrende for vurdering av hovedkonsept.
Anbefalt hovedkonsept er vist med gult i illustrasjonen.

Statens vegvesen og Gjemnes kommune planlegger nå å starte opp reguleringsplanarbeid. I første omgang vil det bli utarbeidet forslag til planprogram med tilhørende silingsrapport som i stor grad vil bygge på arbeidet som ble gjort i 2017. Tidligere utredning og tilrådning av veglinje vil bli kvalitetssikret gjennom en utdjuping av de faglige vurderingene.
I tillegg vil det bli utarbeidet plan fra Bjerkeset til kommunegrensa mot Molde kommune for å legge grunnlaget for fartsgrense 90 km/t også på denne strekningen. Målet er å ha et planforslag med tilhørende konsekvensutredning klart høsten 2022.

- Vei:
- E39
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Gjemnes
- Fylker:
- Møre og Romsdal
- Lengde:
- 5,6 kilometer
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 860 mill. 2020-kr.
- Oppstart:
- 2024
- Antatt åpnet:
- 2025