Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Fristen for å levere tilbud på konsulenttjenester gikk ut 9. september og Statens vegvesen har fått interessante tilbud som vi nå har begynt å evaluere.

Torun Lynnebakken er planleggingsleder og kan fortelle at Statens vegvesen planlegger å inngå kontrakt med hovedkonsulent på planprogram, teknisk plan, kommunedelplan og konsekvensutredning innen utgangen av oktober 2015.

- Oppdraget er stort og komplekst og vil kreve store ressurser og godt samarbeid mellom prosjektet og konsulenten, sier Lynnebakken.

Kommunene ønsker rask fremdrift

Representanter for prosjektet har besøkt alle berørte kommuner i Vest-Agder og Rogaland i sommer og høst, for å presentere prosjektet og prosjektteamet. Det har vært konstruktive møter preget av høye forventninger til prosjektet. Alle er spent på når og hvordan E39 skal planlegges videre.

Samtlige kommuner ønsker rask framdrift for avklaring av hvor den nye firefelts motorvegen skal ligge. De trekker også frem behovet for et overordnet perspektiv i planleggingen for å lykkes med å finne en sammenhengende korridor fra Kvinesdal til Sandnes.

- Alle ser viktigheten av at vegen kommer. Samtidig er de opptatt av å ivareta sin egen kommunes interesser, sier Lynnebakken.

Bytter navn

Prosjektet heter i dag E39 Lyngdal vest-Ålgård, men skal bytte navn til E39 Lyngdal vest-Sandnes i løpet av kort tid.
Alle korridorene får et felles geografisk punkt på Hove/Sandnes fordi en tidligere vedtatt kommunedelplan for Hove-Ålgård skal legges til på de indre korridorene.

Flyfoto fra Sirnesmoen. Foto: Kjell Inge Søreide for Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder