Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Denne uken møttes Statens vegvesen, Norconsult AS og Nye veier AS til kreativ samling på Sola Strand Hotel. Målet med samlingen var å tegne opp korridorer som kan være aktuelle for ny E39 fra Lyngdal til Sandnes.

Disse to dagene var det kart rullet ut over hele samlingslokalet, på veggene, på bordene, til og med gulvet måtte tas i bruk for å få plass til kart som til slutt endte opp med å være flere titalls meter lange.

Se også bildegalleri nederst i saken.

Det er Norconsult AS, hovedkonsulent på prosjektet E39 Lyngdal vest-Sandnes som inviterte til samlingen. Statens vegvesen er prosjekteier og stilte med egen kompetanse på vegfaget. Dette er sammensetningen slike den pleier å være i kreative samlinger som denne. Det nye denne gangen var at også Nye veier AS hadde en representant til stede. Det er nemlig Nye veier AS som skal overta prosjektet etter vedtatt kommunedelplan, mest sannsynlig våren 2017. (Se forventet fremdriftslinje for prosjektet her)

Ny deltaker

- Det er i en tidlig fase av planleggingen mange føringer legges for den nye vegen. Dessuten er det i tråd med ønsker fra samferdselsdepartementet om at Nye veier er med og gir sine synspunkter tidlig i prosessen, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye veier AS.

- Det er i kommunedelplanen at føringene legges og det har noe med hele kostnadsbildet å gjøre, legger han til.

Hobbesland forklarer at det er Statens vegvesen som leder prosessen, men at Nye veier skal følge prosjektet tett, og være med som en tydelig aktør og deltaker hele veien til overtakelsen etter vedtatt kommunedelplan.

Mange alternativer å vurdere

Fem grupper leverte til slutt hver sine forslag til alternativer hvor den nye firefelts vegen kunne plasseres. Det ble samlet sett et stort antall korridorer som skal bli til enda flere for både Staten vegvesen og Norconsult har flere forslag de jobber med. Forslagene som ble tegnet må først og fremst testes i dataprogrammer før de eventuelt går videre i vurderingen. Etter at alle alternativene er samlet starter silingsarbeidet som skal resultere i et forslag til Planprogram våren 2016.

- Det var mange gode forslag som kom opp i løpet av disse to dagene. Det er mye arbeid som gjenstår før vi begynner å nærme oss noen aktuelle løsninger vi kan ta med videre, sier Asbjørn Heieraas, prosjektleder i Statens vegvesen. 

Arbeid med å tegne opp gode korridorforslag for strekningen E39 Lyngdal vest-Sandnes. Foto: Samir Kolukcija
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder