Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

For å få til en mest effektiv planprosess skal Jærlinje vurderes på samme måte som det anbefalte konseptet fra konseptvalgutredningen (KVU).

I henhold til pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet 15.05.2015 skulle Statens vegvesen utrede følgende tilleggstema for Jærlinja samtidig med utarbeidelsen av planprogram:

  • Lokal og regional utvikling
  • Samfunnsøkonomisk nytte
  • Forhold som gjelder togtransport og valg av reisemiddel
  • Følger for matjord og naturmangfold ved en eventuell utbygging

Statens vegvesen har vurdert hvordan det mest effektivt kan gjennomføres med tanke på tid, midler og kvalitet, og kommet frem til at det beste er å ta aktuelle linjer basert på Jærlinja med inn i en full kommunedelplanprosess med konsekvensutredning på like vilkår som indre korridorer i stedet for en parallell tilleggsutredning samtidig med planprogrammet.

Torun Lynnebakken er planleggingsleder for E39 Lyngdal vest-Ålgård, og har jobbet med prosjektet siden påske i år.

- Dette vil gi den mest effektive planprosessen totalt sett, og sikre at begge konseptene blir grundig og likeverdig vurdert. På den måten kan vi anbefale den beste korridoren for ny E39 på denne strekningen, sier Lynnebakken.

 Endelig korridorvalg forventes første halvår 2017.

Flyfoto fra Sirnesmoen. Foto: Kjell Inge Søreide for Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder