Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Det meste handlet om matjord og jordvern. I denne turné-runden som i den forrige.

Informasjonsdagene denne gang var på Bryne (Time/Klepp) og Varhaug (Hå). Disse var den fjerde og femte i rekken på ni totalt. Neste uke drar prosjektgruppa til Moi, i Lund kommune.

Her kan du se intervjuet med planleggingsleder for prosjektet, Torun Lynnebakken.

Og her er innslag fra Bryne.

Torun Lynnebakken under intervjuet med NRK Rogaland.

Jordvern og matjord

Det var omtrent 60-70 fremmøtte på hvert av møtene. På Bryne hadde man regnet med mange flere og enda mer engasjement, men dette uteble.

Men de som møtte opp var opptatt av framtidig utvikling på Jæren, og hvordan en ny motorveg påvirker dette.

- Som i Gjesdal og Bjerkreim, der vi var i forrige uke, er det stort engasjement rundt inngrep i dyrket mark, både i Time, Klepp og Hå, sier Torun Lynnebakken. Hun er planleggingsleder for prosjektet.

Hun legger til at mange etterspør beregninger av hvor mye matjord som går tapt ved de forskjellige korridoralternativene og at dette er noe som Vegvesenet vil regne på i konsekvensutredningen.

- Noen ville også høre mer om hvordan ny E39 vil påvirke trafikksystemet inn mot byområdene, spesielt forholdet mellom rv. 44, Tverrforbindelsen og omkjøringsvegen Kvernaland, sier Lynnebakken.

Ordfører fortsatt i tenkeboksen

Hå-ordfører Jonas Skrettingland har ikke bestemt seg for hvilken av de tre traseene han vil gå for.

- Vegvesenet har gjort et betydelig arbeid med å utgreie tre traseer, men ingen av alternativene er konsekvensutredet. Så lenge det ikke har blitt gjort får vi heller ikke svar på viktige spørsmål som for eksempel hvor mye jord som kommer til å gå med, eller hvordan dette vil påvirke utbygging av bolig- og industriområder, sier ordføreren til Gjesdalbuen.

Ordføreren sier at fra et Hå-perspektiv er nærhet til store veier og jernbane viktig for utviklinga.

- Det er helt klart en fordel, men ikke til enhver pris. Jordvern veier tyngst, sier Skrettingland.

Mange gode innspill

Prosjektgruppen som jobber med den 130km lange nye E39 er fornøyd med innspillene de har fått disse to dagene.

- Vi har fått innspill til justering av ytre korridor i Salen, Taksdal og Undheim-området. Det er områder med viktige landbruksinteresser, men også tunge interesser knyttet til natur, kulturminner og friluftsliv, sier Torun Lynnebakken.

Bryne Storstova Foto: Samir Kolukcija
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder