Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Prosjektstatus-nyheter vil bli publisert jevnlig gjennom hele planleggingsprosessen. Dette er den første i rekken.

Vi som sitter i prosjektgruppen legger merke til interessen som vises for prosjektet. Dette gjelder særlig sør i Rogaland. Både politikere og næringsliv har vært i lokale media og snakket om E39 Lyngdal vest-Sandnes.

Statens vegvesen har full forståelse for interessen og engasjementet som vises allerede nå, og vi ønsker at det skal bli en god og åpen prosess rundt valget av korridor for ny firefelts veg mellom Lyngdal og Sandnes. Det gjenstår imidlertid mye utredningsarbeid, derfor er det altfor tidlig å trekke konklusjoner om korridorvalg på dette tidspunkt.

Hvor er vi nå?

Norconsult AS, som vant konsulentoppdraget slik vi omtalte tidligere, er nå i full gang med den kreative prosessen med å finne et stort antall mulige alternativer til vegkorridor. Hva vil egentlig dette si?

- Det vil si at en gruppe bestående av konsulentfirma og Statens vegvesen starter med en brainstorming, der man tenker muligheter uten å tenke på begrensninger, og kommer opp med mange alternativer. Deretter starter det kritiske arbeidet, og da kommer silingskriterier inn i bildet, sier Torun Lynnebakken, hun er prosessleder på prosjektet.

Silingskriteriene kan variere avhengig av type veg man skal planlegge, men noen av kriteriene er alltid med.

- Det kan være at tunneler og bruer ikke skal overstige bestemte lengder, at tettsteder søkes unngått, og at naturen bevares så mye som mulig, sier Lynnebakken.

Prosjektgruppen i Statens vegvesen. Fra venstre: Landskapsarkitekt Ingrid Nøkland Undheim, vegplanlegger Jostein Fåland, planleggingsleder Thomas Kaaløy Jensen, prosjektleder Asbjørn Heieraas, prosessleder Torun Lynnebakken, biolog Christiane Maisch Brandvoll, vegplanlegger Trygve Håland og kommunikasjonsrådgiver Samir Kolukcija.

Hun legger til at i en silingsprosess legger man bort mange av alternativene fordi de på en eller annen måte ikke har tilfredsstilt kriteriene.

- Det vi da sitter igjen med er noen få gode korridorer som blir med i vårt forslag til planprogram, samt en silingsrapport som dokumenterer arbeidet som er gjort i silingen, sier prosesslederen.

Planprogrammet inneholder også forslag til temaer som skal utredes og hvordan utredningene skal gjøres, samt opplegg for medvirkning fra publikum. Det vedtatte planprogrammet blir oppskriften på det utredningsarbeidet (konsekvensutredning) som skal foregå fra våren 2016 til våren 2017.

Les mer om temaene som skal utredes og mer detaljert om planleggingsprosessen her.

Medvirkning

Når forslaget til planprogram legges ut på høring, en periode som skal vare minst seks uker, har alle som ønsker det anledning til å komme med innspill. Statens vegvesen oppfordrer alle som har informasjon og meninger vedrørende vårt forslag til planprogram til å skrive inn til oss. Dette skal vi informere nærmere om når tiden er inne, mest sannsynlig våren 2016.

Fremdriftslinje som viser milepælene i planleggingsprosessen, klikk for større illustrasjon.

Statens vegvesen kommer også til å arrangere Åpne informasjonsmøter. Dette er en arena hvor vi inviterer alle til å besøke oss på et på forhånd annonsert sted, hvor prosjektgruppen vil presentere forslag til planprogram, svare på spørsmål og ta imot innspill.

Konkret når og hvor møtene blir, skal vi informere om her på vår nettside, sosiale medier og de største lokalavisene lest på de stedene vi besøker. Åpne informasjonsmøter kan for eksempel bli avholdt i:

  • Flekkefjord
  • Eigersund
  • Vikeså
  • Bryne

 - På de åpne informasjonsmøtene vil vi ha fokus på vegkorridoren nær møtestedet og området rundt, men interesserte fra andre deler av strekningen kan selvsagt også være med her, sier Lynnebakken.

Det legges opp til to dager på hvert sted. En dag er forbeholdt saksbehandlere og politikere i kommunene, mens den andre dagen vil være åpen for foreninger, organisasjoner og publikum for øvrig. Strekningen Statens vegvesen skal planlegge i dette prosjektet har en lengde på omtrent 130 kilometer. Det er opp mot ti kommuner som er direkte berørt, og mange meninger som skal høres.

Undervegs i arbeidet skal det også holdes egne samarbeidsmøter med kommunene, regionale myndigheter og fagetater.

- Det blir dermed mange muligheter til å påvirke innholdet i planprogrammet, forsikrer prosessleder Torun Lynnebakken.

- Vi er selvfølgelig klare for å høre på så mange som mulig, og vi ønsker å få alle relevante og konstruktive innspill, men det blir vanskelig å besøke hver eneste velforening og lignende, på hele strekningen. Derfor oppfordrer vi alle til å møte opp på de åpne informasjonsmøtene vi kommer til å arrangere i flere omganger, sier Lynnebakken.

Hun legger også til at om interessen skulle vise seg å være veldig stor så er det mulighet for å legge opp en dag ekstra enkelte steder, men denne vurderingen må tas fortløpende.

Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder