Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Vi har fått spørsmål om det å sende inn/tegne anonyme forslag til veglinjer/korridorer til et planprogram. Her er litt informasjon om det.

Statens vegvesen mener selvsagt at det er best for åpenheten i prosessen at høringsinnspill gis i fullt navn, men vi må vurdere alle innspill som kommer inn.

Det er Statens vegvesen som utarbeider planene for ny E39 og som står ansvarlig for de korridorer/linjer som blir fremmet.

Våren 2017 bad Statens vegvesen om å få innspill til de foreslåtte korridorene i planprogrammet, og om det var andre forslag til andre korridorer vi ikke hadde sett i silingsprosessen. Ny veglinje fra Moi til Bue kom inn som et nytt forslag i denne høringen og innen høringsfristen.

I dette tilfellet er det derfor Statens vegvesen som mener at den nye linjen fra Moi til Bue er av så stor interesse at den bør bearbeides videre. Vi trenger mer fakta om denne korridoren for å kunne på et likt grunnlag sammenligne den med de andre korridorene som allerede var med i planprogrammet. Når vi skal bearbeide den videre ved å gjøre oss kjent i terrenget og innhente nødvendig informasjon er det viktig at det er åpenhet om planarbeidet.

Plan- og bygningsloven krever at arbeidet skal annonseres for å få god medvirkning og for å få tilbakemeldinger fra alle som har merknader til arbeidet.

Mange kreative forslag siles ned til den beste løsningen

I tidlig planfase er det en rekke kreative forslag til løsninger som kommer inn hvor vi ikke er kjent med hvem som står bak forslaget. Slike innspill blir gjennomgått og bearbeidet før de får ett av to utfall:

- Statens vegvesen anbefaler ikke forslaget, og begrunner det i svar til forslaget. Det utarbeides også en silingsrapport som begrunner korridor/linje forslag som ikke anbefales videre.

- Statens vegvesen anbefaler at forslaget bearbeides videre som en korridor i det videre utredningsarbeidet med full konsekvensutredning.

Det er først etter full utredning med gjennomgang av alle konsekvenser at Statens vegvesen anbefaler hvilken korridor som bør velges. Denne anbefalingen sendes så på høring før endelig korridor for ny E39 blir vedtatt.

Fra kreativ samling vinteren 2015, i oppstarten av planleggingsprosessen. Foto: Samir Kolukcija
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder