1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Øyvind Ellingsen

Hvor?

Fylker:
Rogaland

Kommuner:

Randaberg, Bokn, Kvitsøy

Hva?

Rogfast er en 27 km lang undersjøisk tunnel som bygges mellom Randaberg og Bokn. Den blir verdens lengste og dypeste veitunnel, og skal gi ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen. Målet er tryggere og mer effektiv reisevei langs Vestlandet.

Hvorfor?

Rogfast gir ferjefri E39 og korter reisetiden mellom Stavanger og Bergen med ca. 40 minutter. Det gir tryggere trafikk, bedre framkommelighet og styrker bo- og arbeidsmarkedet og næringslivet på Vestlandet.

Kart

Rogfast © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

I samsvar med plan- og bygningslovens § 12-8 kunngjør Statens vegvesen oppstart av reguleringsarbeid for E39 Rogfast-kryssing av Boknafjorden.

Planene skal utarbeides i samarbeid med Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner.

Planområdet omfatter:

  • Tunnel fra Harestad i Randaberg til Arsvågen i Bokn, med arm til Kvitsøy.
  • Veg i dagen ved Harestad i Randaberg.
  • Ventilasjonstårn ved Tungenes golfbane i Randaberg.
  • Veg i dagen mellom Leiasundet og dagens fv. 551 på Kvitsøy.
  • Område for masseutfylling og ventilasjonstårn på Kvitsøy.
  • Ventilasjonstårn i Bokn.
  • Område for masseutfylling ved Arsvågen i Bokn.
  • Veg i dagen/ kryss ved Arsvågen i Bokn.
  • Ombygging av kryss ved Knarholmen i Bokn.
  • Ombygging av kryss og forbikjøringsfelt ved Austre Bokn i Bokn.

Krysset på E39 i Harestad ligger rett sør for tunnelportalen til Rogfast, og vil koble E39 i Rogfast til lokalvegnettet på Harestad. Harestadkrysset er en del av E39 Smiene–Harestad.

Statens vegvesen varsler oppstart av arbeid med offentlig reguleringsplan i medhold av Plan- og bygningsloven hjemmel i § 12-1, § 12-8 og 12-9 for E39 Harestadkrysset.

Detaljregulering for E39 Harestadkrysset, plan nr. 2013002.

Grunnlaget for reguleringsplanarbeidet er den nylig vedtatte kommunedelplanen for E39 Smiene-Harestad, alternativ 1A, med konsekvensutredning. Gjennom etablering av en god og effektiv kryssløsning skal reguleringsplanen videreføre E39 med stamvegstandard gjennomkrysset, forbedre forholdene for gang- og sykkeltrafikken i influensområdet, forbedre forholdene for kollektivtrafikk og bedre adkomsten til bolig-, industri- og næringsområdene.
 
Arealbehovet for tiltaket vil bli fastlagt i reguleringsplanen. Godkjent reguleringsplan er det formelle grunnlaget som gir rettigheter for å gjennomføre planen og til kjøp av grunn for tiltaket. Tiltakshaver er Statens vegvesen.

Reguleringsformålet i planen blir i hovedsak offentlig samferdselsanlegg (pbl § 12-5). Det kan også være aktuelt å benytte andre formål der det er nødvendig for å gjennomføre reguleringsplanen. På vedlagte kartskisse er varslingsgrensen vist med stiplet strek. Tiltaket kan medføre innløsing av noen eiendommer/riving av bygninger. Det er foreløpig ikke klart hvilke eiendommer det gjelder. Dette vil komme fram i det videre planarbeidet.

Hensikten med planen er å legge til rette for en god samfunnsmessig utnyttelse av overskuddsmasser fra E39 Rogfast.

Statens vegvesen har utarbeidet forslag til områderegulering for næringsområde/masseutfylling ved Arsvågen.

Dokumentene er også lagt ut i papirformat i Bokn kommune; på Boknatun og biblioteket.

Då Bokn kommune vedtok to reguleringsplanar tysdag kveld nådde Rogfast nok ein milestolpe.

-  Dette er gode nyheiter. I praksis har vi no godkjent reguleringsplanar for heile Rogfast, seier Tor Geir Espedal, prosjektleiar i Statens vegvesen.

Han er glad for vedtaka i kommunestyret på Bokn, og at prosjektet har tatt eit stort skritt framover.

-  Fylkesmannen si motsegn mot massedeponiet i Arsvågen står framleis att, men vi har god grunn til å tru at denne blir trekt. Vi såg at motsegna mot massedeponiet på Kvitsøy vart trekt, og det er mindre konflikt knytt til deponiet i Arsvågen enn det var på Kvitsøy, seier Espedal.

Han håpar på ei snarleg avklaring frå Fylkesmannen.

-  Så snart det er på plass, blir prosjektet klart for ekstern kvalitetssikring (KS2). Det er det Finansdepartementet som styrer, men vi håpar at kvalitetssikringa kan gjennomførast i løpet av våren 2016. Når kvalitetssikringa er ferdig står berre godkjenning i Stortinget att før Rogfast kan byggast, avsluttar Tor Geir Espedal. 

Statens vegvesen har utarbeidet forslag til detaljreguleringsplan for E39 Rogfast, tverrslag (tunnel) og ventilasjonstårn ved Arsvågen. Statens vegvesen legger planforslaget ut til høring og ettersyn i samsvar med § 3-7 og § 12-10 i plan- og bygningsloven. Planen er utarbeidet i samarbeid med Bokn kommune.

Hensikten med planen er å kunne transportere masser fra Rogfasttunnelen direkte til Arsvågen, og dermed unngå transport via Arsvegen. I ettertid skal tunnelen fungere som sjakt for ventilasjon, og ventilasjonstårnet flyttes fra øya Kråga til Arsvågen. Tårnet vil bli liggende rett ved munningen for tverrslaget.

NCC Norge skal bygge den første tunnelen i Rogfast-prosjektet. Entreprenøren vann kontrakten i skarp konkurranse med fem andre tilbydarar.

Kontrakten har ein verdi på vel 183 millionar kroner. Vegdirektøren er ikkje i tvil om at den første tunnelkontrakt i verdas lengste og djupaste undersjøiske tunnel er ein milestolpe.

- Dette markerer at vi er i gang med verdas lengste og djupaste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass blir reisetida mellom Stavanger og Bergen redusert med om lag 40 minutt. Nå er vi i gang med bygging i det første prosjektet som skal gi ein ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Det er stort! seier Moe Gustavsen.

Tverrslagstunnel

Tunnelen som skal byggast er rett nok ikkje ein del av hovudløpa i Rogfast, men ein to kilometer lang såkalla tverrslagstunnel. Den skal nyttast til transport av massar mellom hovudløpa i Rogfast - og Arsvågen.

- Når Rogfast er open, blir tverrslagstunnelen nytta som ventilasjonssjakt, fortel prosjektleiar for Rogfast, Tor Geir Espedal.

I anleggsperioden skal massane frå tunnelen transporterast på veg nordover til området ved Knarholmen der dei blir mellomlagra til seinare bruk på anlegget.

Liten, men likevel stort

Kontrakten er ein éitt år lang totalentreprisekontrakt. Det betyr at entreprenøren har ansvaret for prosjektering. Kontrakten er likevel ikkje stor med tanke på kva som skal byggast dei neste åtte åra.

- Sjølv om kontrakten berre er på vel ein prosent av totalkostnaden av heile Rogfast, er det stor å få vere med nå i starten, seier ansvarleg leiar for tunnel i NCC Norge, Aage Lien. Både han og prosjektleiar Espedal ser fram til å kome i gang.

- Vi gleder oss! Går alt etter planen kan den første salva gå av rett over nyttår, seier Espedal.

I konkurranse med tre andre entreprenører ble Hæhre Entreprenør AS og Risa AS valgt til å bygge 3 480 meter ettløpstunnel ned fra Kvitsøy.

Rogfast blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31. Kontrakten inkluderer bygging av 1,6 kilometer med vei i dagen og tre bruer på den lille øya ute i havgapet i Boknafjorden mellom Stavanger og Haugesund.

Hæhre/Risa ble valgt i konkurranse med NCC AS, Implenia/Stangeland og Kruse Smith AS.

– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt, sier Kaarmo.

Tilbudet fra Hæhre/Risa er på 622 millioner kroner, og etter planen blir det oppstart i løpet av september.

De øvrige tilbudene:
NCC AS 789 millioner kroner
AF Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS 744 millioner kroner
Tilbudet fra Kruse Smith ble avvist

I 2018 ble den første Rogfast-ladningen sprengt på Bokn i Nord-Rogaland. Det var for transporttunnelene som går inn til hovedløpene fra Randaberg utenfor Stavanger til Bokn i nordfylket. Rogfast var på gang, men så stoppet det opp da prosjektet ble dyrere enn først antatt. Derfor var det en gledens dag for innbyggerne på Kvitsøy, og brukerne i Sør- og Nord-Rogaland, da barna satte spadene i jorda.

Det er arbeidsfellesskapet Risa AS og Hæhre AS om har fått kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpene, som ligger 250 meter under øya med 560 innbyggere. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei i dagen og tre bruer. Innbyggerne fikk anledning til å stille spørsmål til entreprenøren og Vegvesenet på folkemøtet som ble arrangert i Aktivitetshallen i etterkant av det første spadestikket.

Fredag 17. desember gikk det den første salven av på den 3,5 kilometer lange tunnelen fra Kvitsøy og ned til hovedløpene.

Statens vegvesen - Første Rogfast-salve på Kvitsøy

I dag, 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska.

Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord. Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største vegutbyggingskontrakten i Norge gjennom tidene, og er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.

Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.

Den andre store Rogfast-kontrakten ble signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audund Aaland i Implenia Norge. Kontrakten er den andre av tre store kontrakter på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland.

Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

Det er JV IMPLENIA STANGELAND E39 E02 ANS som skal bygge E02 kontrakten fra Kvitsøy.

Dette er den største kontrakten i Statens vegvesen som utførelsesentreprise med en kontraktsum på hele 6 238 016 052 kr.

Entreprisen omfatter omtrent 8,8 km toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter, og skal bygges både mot sør og nord fra Kvitsøy, og omfatter blant annet det kompliserte toplanskrysset inne i fjellet med rampene mot Kvitsøy. E02 skal etter hvert møte både E03 som bygges fra sør i Randaberg kommune, og E04 som bygges av Skanska Norge AS fra nord i Bokn kommune. Den totale lengden på Rogfast er 26,7 kilometer som da blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel når den står ferdig i 2033.

Arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland (JVIS) i gang med å bygge det mest kompliserte tunnelprosjektet i landet, 250 meter under den vesle øya Kvitsøy. 

Måndag 11. november trykte Kvitsøy-ordførar Kjell André Nordbø på utløysarknappen, og markerte med det starten på det mest kompliserte tunnelprosjektet i landet.

Kvitsøykontrakten på Rogfast er den største og mest kompliserte på den 27 kilometer lange undersjøiske vegtunnelen. 8,8 kilometer av toløps-hovudtunnelen skal byggast frå Kvitsøy.  Entreprenøren skal også bygge to store rundkøyringar med av- og påkøyringsramper til hovudløpa, samt at dei skal sprenge ut to ventilasjonssjakter på cirka 9 meter i diameter, 250 meter ned til hovudløpa frå øya Krågøy. Det er ein av to årsaker til at 550 innbyggjarar i landets minste kommune blir landfast. Den andre er byggetid – det å bygge ein 27 kilometer lang undersjøisk toløpstunnel går fortare når ein no kan bygge frå tre stadar.

Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2018-2029
Totalkostnad:
20,60 milliarder. (2020-kr)
Antatt åpnet:
2033

Mer om prosjektet

Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017. Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettare saman på Vestlandet, og er det fyrste ferjeavløysingsprosjektet i vår ambisjon om ein ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

4. januar 2018 gjekk første salve for adkomsttunnelen i Arsvågen som markerte oppstarten av prosjektet. Senere har det blitt en adkomsttunnel i Mekjarvik. Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er ferdig vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med omtrent 40 minutt.

Arbeidet med å bygge tunnel fra Kvitsøy ned til hovedløpene er ferdig. Entreprenøren Implenia/Stangeland driver tunnelen fra Randaberg i sør mot Kvitsøy, og entreprenør Skanska driver fra Bokn mot Kvitsøy. Kontrakten fra Kvitsøy ble tildelt våren 2024.

Dersom alt går etter planen vil Rogfast åpne i 2033.

Kontakter

Anne Merete Gilje

Prosjektleder E03 Randaberg
Telefon:
E-post:

Ole Martin Lilleby

Prosjektleder E04 Bokn
Telefon:
E-post:

Sveinung Brude

Prosjektleder E02 Kvitsøy
Telefon:
E-post:

Øyvind Ellingsen

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
932 14 350
E-post: