E45 Kløfta
Hovedmålsettingen med ombygging av E45 gjennom Kløfta er å fjerne en rasfarlig delstrekning.
Prosjektet er omtalt i første seks års periode i NTP 2025-2036.
Planlegging starter 2025
Planlagt oppstart bygging 2026.
For prosjektet E45 Kløfta ble reguleringsplan vedtatt i 2018. Strekningen er rasfarlig, og partiet ved Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. Etter planen skal E45 bygges om, slik at et rasfarlig parti erstattes med tunnel. Dette er et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.
Omleggingen ved Kløfta er beregnet å koste 1700 millioner (2024 kr). Prosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:
- Forberedende arbeid: skogrydding og bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta.
- Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
- Bru over Eibyelva 150 m
- Vei:
- E45
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Alta
- Fylker:
- Finnmark
- Lengde:
- 7000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
- Totalkostnad:
- 1700 millioner kroner i 2024 kroner.
Kontakter
Edgar Olsen
- Telefon:
- E-post: