Prosjektet er omtalt i første seks års periode i NTP 2025-2036. 

Planlegging starter 2025

Planlagt oppstart bygging 2026.

 

For prosjektet E45 Kløfta ble reguleringsplan vedtatt i 2018. Strekningen er rasfarlig, og partiet ved Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. Etter planen skal E45 bygges om, slik at et rasfarlig parti erstattes med tunnel. Dette er et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Omleggingen ved Kløfta er beregnet å koste 1700 millioner (2024 kr). Prosjektet er omtalt i Nasjonal transportplan 

Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:

  • Forberedende arbeid: skogrydding og bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta.
  • Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
  • Bru over Eibyelva 150 m

Vei:
E45
Fase:
Planfase
Kommuner:
Alta
Fylker:
Finnmark
Lengde:
7000 meter
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2025–2036
Totalkostnad:
1700 millioner kroner i 2024 kroner.

E45 Kløfta © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Kontakter

Stein Johnny Johansen

Avdelingsdirektør Utbyggingsområde nord
Telefon:
97 54 30 88
E-post:

Edgar Olsen

Prosjektleder
Telefon:
E-post:

Sist oppdatert: