Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år. Seks firma ønsker Finnmarks-jobben.

E45-strekningen i Alta hvor Kløfta ligger i et rasfarlig område, og er en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. E45 er vegen mellom Alta og Kautokeino. Området er et vanskelig fjellterreng, en canyon, med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Bildet er fra en dronevideo av dagens E45 gjennom Kløfta. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel. Foto: Erik Larsstuen / Statens vegvesen

Ny veg og forberede arbeid

Den første entreprisen er den nordligste delen av E45 Kløfta. Dette er noe av innholdet i kontrakten Statens vegvesen lyste ut tidligere i høst.

  • 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t.
  • Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet med en 3 kilometer lang tilkomst veg.
  • Bygge fundament til midlertidig bru, samt veg til påhugget av den nordlige tunnel-delen.

Fristen for å levere tilbud på jobben gikk ut 2. desember. De seks tilbudene som er levert innen fristen er:

Tilbyders navn    

Selskapets hjemsted

Tilbudssum eks. mva

Anlegg Nord AS Alta, Finnmark Kr. 46.999.168,72
Aurstad Tunnel AS Hovdebygda, Møre og Romsdal Kr. 47.291.439,81
Daniel Jakobsen Maskin AS Alta, Finnmark Kr. 48.969.092,-
Johs.J.Syltern AS Åfjord, Trøndelag Kr. 71.242.469,-
Leonhard Nilsen & Sønner AS Strandland, Nordland Kr. 86.827.869,73
Sundquist AS Kirkenes, Finnmark Kr. 56.077.778,-

Fornøyd med interessen 

Prosjektleder Edgar Olsen i Statens vegvesen er godt fornøyd med tilbudene. 
- Vi har fornøyd med å ha mottatt seks ulike tilbud. Nå skal vi gå nøye igjennom de seks tilbudene, før vi går i en finalerunde med noen av entreprenørene. Vi håper å signere kontrakt med entreprenør til vinteren, forklarer Olsen. Planlagt byggestart for første del av E45 Kløfta er våren 2026.

Første av tre entrepriser

Kontrakten de seks entreprenørene nå kjemper om er første av de tre entreprisene i prosjektet.

Den største entreprisen (E2) på prosjektet er en 4,2 kilometer lang tunnel samt 2,3 kilometer veg i dagen med fartsgrense 90 km/t. Kontrakten er planlagt utlyst neste sommer.

Entreprise nummer tre (E3) forventes lyst ut senere neste år. Siste byggetrinn er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn.

Bildet er et oversiktskart som viser hvor Kløfta ligger sør for Alta i retning Finland. Bildeteksten sier, Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark.
Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark. Foto: Illustrasjon / Statens vegvesen