Kløfta klargjøres for bygging
Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet er å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.
Mandag 18. august startet arbeidet med å føre strøm og fiberkabel til E45 Kløfta. Det markerte starten på forarbeidene til utbyggingen som skal fjerne det det ras og skredutsatte området på vegen opp til opp til Finnmarksvidda.
– Det er herlig å være i gang med det første fysiske arbeidet knyttet til dette etterlengtede prosjektet, sier prosjektleder Edgar Olsen.
Kortreist arbeidskraft
Det er AKSA, tidligere Alta Kraftlag, og deres utførende entreprenør, CSP AS som har fått oppdraget for Statens vegvesen. Fra nordsiden av prosjektet som vender mot Alta, skal det legge ca. 5 km med ny høyspentkabel. Fra sørsiden av anleggsområdet, i retning Kautokeino, legges ca. 6 km høyspentkabel.
– Målet er å få ned bruken av fossilt brennstoff og reduserer direkteutslipp av Co2 fra vår utbygging. Vi legger derfor opp til at entreprenørene som ønsker å vinne våre tre kontrakter, i størst mulig grad skal benytte strøm som kraftkilde, til det de må bruke av maskiner og utstyr, forklarer Olsen.
Kablene skal også brukes til sikker forsyning av strøm når tunnelen og det nye veganlegget står ferdig.
Tre kontrakter
Dagen E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.
For å styrke muligheten for lokale ringvirkninger, med også for holde kostnadene nede, har Statens vegvesen her valgt å lyse ut selve vegbyggingen ut i tre uavhengige kontrakter. Kontaktene er utførelsesentrepriser.
De tre entreprisene er:
- E1 - Forberedende arbeid: Bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta, vei til messedepot og etablering av midlertidig bru over Eibyelva
- E2 - Tunnel: 4,2 km. tunnel og 2,2 km. vei i dagen.
- E3 - Bru over Eibyelva 150 meter.
Lyses ut i høst
– Vi lyser ut tilbudskonkurransen på E1 til høsten i år. E2, den største entreprisen med tunnelen, tar vi sikte på å få ut sommeren 2026, og E3 senere samme år, sier Olsen.
Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.