Grønt lys for å starte bygging i Kløfta
Tirsdag 4. juni fastsatte Stortinget en kostnadsramme på 2,059 milliarder kroner for å bygge E45 Kløfta.
Sak på Stortinget.no: Utbygging og finansiering av E45 Kløfta
Prosjektet innebærer å bygge en lang tunnel med tilstøtende bru og veier forbi det rasfarlige området Kløfta på dagens E45 mellom Alta og Kautokeino.
– Dette er svært gledelig, nå har vi fått det enedelige klarsignalet vi trenger for å bygge dette veganlegget, sier prosjektleder Edgard Olsen.
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:
- Forberedende arbeid: skogrydding og bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta. (E1)
- Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen. (E2)
- Bru over Eibyelva 150 m (E3)
– Vi håper på å få lyst ut tilbudskonkurranse på E1 til høsten i år. E2, den største entreprisen med tunnelen, sommeren 2026 og E3 senere samme år, sier Olsen.
Dagen E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.