Tirsdag 4. juni fastsatte Stortinget en kostnadsramme på 2,059 milliarder kroner for å bygge E45 Kløfta.

  Sak på Stortinget.no: Utbygging og finansiering av E45 Kløfta  

Prosjektet innebærer å bygge en lang tunnel med tilstøtende bru og veier forbi det rasfarlige området Kløfta på dagens E45 mellom Alta og Kautokeino.

– Dette er svært gledelig, nå har vi fått det enedelige klarsignalet vi trenger for å bygge dette veganlegget, sier prosjektleder Edgard Olsen.

Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:

  • Forberedende arbeid: skogrydding og bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta. (E1)
  • Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen. (E2)
  • Bru over Eibyelva 150 m (E3)

– Vi håper på å få lyst ut tilbudskonkurranse på E1 til høsten i år. E2, den største entreprisen med tunnelen, sommeren 2026 og E3 senere samme år, sier Olsen.

Dagen E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.