Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Stålkablene til Hålogalandsbrua kommer snart til Narvik, og i løpet av april skal dette transporteres fra Narvik sentrum til Øyjord. Dette vil føre til noen forsinkelser i trafikken.

Stålkablene kommer lagret på tromler, og det er totalt 92 tromler som skal settes sammen til det som skal bli bærekablene til Hålogalandsbrua. Hver trommel har en diameter på 3,8 meter og veier 53 tonn.

Dette er et krevende transportoppdrag, og det er Nord-Norsk Spedisjon AS og Taraldsvik Maskin AS som har fått oppdraget med å transportere tromlene trygt til Øyjord.

Transporten varer i tre uker
Stålkablene kommer til Narvik havn med båt den 12. april og etter lossing vil transporten til Øyjord starte. Transporten skal foregå med spesialtransport, én trommel pr. kjøretøy – og det er to kjøretøyer som daglig skal kjøre frem og tilbake.

Det er lagt opp til maksimalt tre turer om dagen, fem dager i uken. Det betyr at det vil ta om lag tre uker før alle tromlene er transportert over.

Vil føre til saktegående trafikk
Transporten vil ha to følgebiler foran og en bak, og vil kjøre mellom kl. 05.30-15.30. Transporten til Øyjord vil holde lav hastighet, og dette vil føre til en del saktegående trafikk. Ut fra Narvik blir det derfor tre stopp underveis, hvor trafikk slippes forbi.

Stenger tunneler og bru
På grunn av vekt og bredde må Fagernestunnelen, Rombaksbrua, Trældaltunnelen og Leirviktunnelen stenges når transporten skal forbi. Dette blir kun akkurat i det transporten skal forbi, og det bør derfor ikke hindre trafikken i stor grad.  Det vil bli vurdert å benytte Fagernesveien for å unngå Fagernestunnelen.

Fra verftet i Kina, tromlene ligger klar til transport til Norge. Foto: Bård Henning Larsen
Aktuelt for fylke(r): Nordland