E6 Ulvsvågskaret
Hvor?
- Fylker:
- Nordland
Kommuner:
Hamarøy
Hva?
Utbedring av ca. 10 km ny E6 fra Kvannelva til Kilnesodden i Hamarøy kommune. Det skal etableres ny E6 med vegnormalstandard og tunnel bl.a. gjennom Ulvsvågskaret.
Hvorfor?
Dagens E6 på strekningen er problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy, og er hyppig stengt. Ny E6 vil bli mer trafikksikker samt kortere og gi samfunnet innsparinger i form av redusert reisetid.
Kart
Framdrift
Statens vegvesen startet arbeidet med detaljregulering av E6 Ulvsvågskaret, i tett samarbeid med Hamarøy og Tysfjord kommune.
Formålet med planarbeidet var å legge til rette for ombygging av E6 over Ulvsvågskaret, og planprogrammet ble lagt ut på offentlig høring og ettersyn 27. mai 2019. I den forbindelse ble det avholdt et informasjonsmøte på Ulvsvåg grendehus 20. juni 2019, hvor planenen ble presentert. Det ble oppfordret til å komme med innspill til planene før høringsfristen for innspill gikk ut, 10. august 2019.
31. oktober 2019 ble planprogrammet for E6 Ulvsvågskaret vedtatt av Hamarøy kommune.
I april 2020 startet Statens vegvesen med en konsekvensutredning for to alternative veglinjer for prosjektet E6 Ulvsvågskaret.
Formålet med utredningen var å avdekke de viktigste konsekvensene prosjektet vil ha, med hensyn til miljø, naturressurser og samfunn.
Daværende prosjektleder Knut Sjursheim uttalte følgende om utredningen:
"–Vi har funnet to mulige hovedkorridorer for en ny E6, som er valgt på basis av kjent kunnskap og de innspillene vi har fått så langt. Gjennom konsekvensutredningen skal vi skaffe informasjonen vi trenger som grunnlag til å beslutte hvilken av dem vi skal gå videre med"
- Alternativ én går gjennom Skilvassbakk, ovenfor dagens E6. Alternativet består egentlig av fire traséer: to mulige tunnelinnslag, der hver av dem har to mulige tunnelløp til Ulvsvåg.
- Alternativ to ligger øst for alternativ én, gjennom en lang tunnel til Ulvsvåg. Hvis denne korridoren blir valgt, vil det bli etablert en ny vegforbindelse til Skilvassbakk.
I forbindelse med planarbeidet, ble det varslet behov for en mindre utvidelse av plangrensene i Ulvsvåg.
I samarbeid med Hammarøy kommune, utarbeidet Statens vegvesen en detaljregulering med konsekvensutredning for E6 Ulvsvågskaret.
Planen ble konsekvensutredet etter planprogram fastsatt av Hamarøy kommune 31.10.2019.
Planforslaget omfatter ny E6 fra Kvannelva-Kilnesodden. Dagens E6 på strekningen er problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy, og er hyppig stengt. Planforslaget legger til rette for etablering av ny E6 med vegnormalstandard og tunnel bl.a. gjennom Ulvsvågskaret. Ny E6 vil bli mer trafikksikker samt kortere og gi samfunnet innsparinger i form av redusert reisetid.
Planforslaget ble lagt ut på høring og offentlig ettersyn, 11. april 2022, med høringsfrist for innspill 31. mai 2022.
Det ble avholdt et informasjonsmøte på Ulvsvåg grendehus 12. mai 2022, hvor Statens vegvesen informerte om prosjektet og tok i mot spørsmål fra de fremmøtte.
Reguleringsplan for prosjektet ble godkjent
15. desember behandlet kommunestyret i Hamarøy planforslaget til detaljregulering av vegprosjektet E6 Ulvsvågskaret. Planen med med tilhørende reguleringsbestemmeler ble enstemmig vedtatt.
Aktuelt
-
Godkjent reguleringsplan
— Hamarøy kommune har behandlet og godkjent reguleringsplanen for vegprosjektet E6 Ulvsvågskaret.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 10,2 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Mer om prosjektet
Prosjektet er omtalt i siste del av Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.
Reguleringsplan ble vedtatt av Hamarøy kommunestyre 15.12.2022. Statens vegvesen har ingen videre føringer for prosjektet og bygging er ikke vedtatt.
Bakgrunn for prosjektet
E6 over Ulvsvågskaret har siden transport med hest og kjerre tok slutt og motorisert ferdsel overtok, vært problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy. Stigningen opp til Ulvsvågskaret (212 moh) er hyppig stengt vinterstid pga. av berging av tunge kjøretøy. Siden begynnelsen av 90-tallet har strekningen vært løpende omtalt i NTP.