Løfter 900 tonn E8 i slengen
Nå løftes stålkassene til Ramfjordbrua på plass. De svintunge elementene skal bære vegdekket og trafikken over fjorden.
Dårlig seilingsvær og problemer med en slepebåt, forsinket slepet med de sju stålelementene fra Polen til Tromsø. Men torsdag 11. september kunne det nederlandske kranskipet Hebolift 10, heise det første elementet på plass. De største av dem har en lengde på 135 meter og veier 920 tonn. Totalvekten på disse løftene, med sjakler, stropper, dekkeforskaling med mere, er på hele 1010 tonn.
– Det er store dimensjoner, derfor må vi bruke en stor sjøkran for å få jobben gjort, forklarer byggeleder i Statens vegvesen, Vidar Abrahamsen.
Væravhengig
Arbeidet er svært væravhengig og kan bare utføres når det er lite vind. Men værmeldingen for kommende uke er god.
– Fredag løfter vi ikke på grunn av vind, men allerede lørdag er det meldt roligere forhold, så da tar vi seksjon to. Blir det vindstille i en uke eller to, er vi trolig ferdige med alle syv, sier han.
Mellomlagres
Brukassene ligger på lektere, noen i Tromsø havn og noen ved Olavsvern. Fra Olavsvern seiler kranskipet et og et element fram til brua, før de heises på plass mellom de seks brusøylene i sjøen og de to landkarene i hver ende av brua.
– Hver seiling tar 45 minutter. Og så går det en del tid til å posisjonere, ankre opp og klargjøre skipet før selve løftet kan gjennomføres, sier Abrahamsen.
Tsjekkisk/Polsk
Stålkassene er først produsert i mindre deler i Tsjekkia. I vinter ble de fraktet til Szczecin i Polen og satt sammen til de sju seksjonene som nå skal løftes på plass.
Ramfjordbrua blir 870 meter lang er en viktig del av veiprosjektet E8 Sørbotn-Laukslett til 3,5 milliarder kroner. Det skal bygges 10 kilometer vei med åtte andre mindre bruer og kulverter, samt en reinovergang. Statens vegvesen er utbygger og byggearbeidene utføres av arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS.
Den nye vegen åpner sommeren 2027.