Nye E39 blir vår tids Bergensbane!
— Den nye E39 fra Stavanger til Bergen vil være blant de viktigste samferdselsprosjektene i Norge siden Bergensbanen åpnet i 1909.
Oppdateringer fra prosjektet Ferjefri E39.
— Den nye E39 fra Stavanger til Bergen vil være blant de viktigste samferdselsprosjektene i Norge siden Bergensbanen åpnet i 1909.
— Skred og skredmasser i bevegelse er én av de største naturfarene i Norge. Ashenafi Yifru har forsket på ulike alternativer for å beskytte infrastruktur og mennesker mot skredmasser.
— Vegvesenet utlyser nå anbudskonkurranse for utredning av brukonsepter for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden i Møre og Romsdal.
— En arbeidsgruppe hos The International Federation for Structural Concrete (FIB) har nå publisert det aller første designdokumentet for brukonseptet rørbru (Submerged Floating Tube Bridge).
— Regjeringen besluttet i dag å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største vegprosjekt starter opp igjen.
— Vegvesenet har besøkt produksjonsskipet Jotun FPSO i jakta på dei beste løysingane for bru over Bjørnafjorden.
— Teknologi for å kunne beregne hvordan ulike typer bølger oppfører seg er under stadig utvikling. En ny numerisk bølgemodell er et viktig bidrag som kan brukes i planleggingen av bruer, og da spesielt flytebruer.
— For å unngå unødvendig bruk av salt på bruer om vinteren er det nødvendig å kunne beregne hvor mye salt som er tilstrekkelig.
— Du har kanskje høyrd eller lest om flytebrua over Bjørnafjorden sør for Bergen? Om du vil fordjupe deg i dei faglege vurderingane som ligg til grunn, får du no høve til det.
— Statens vegvesen utvider nå samarbeidet med Prodtex Industri AS og har inngått en avtale for å utvikle nye metoder for overflatebehandling og for å sikre kvaliteten på gjennomført sveising.