Jo større overvannsdammer – jo bedre biologisk mangfold
— Forskning viser at kontroll av overvann kan bidra til et bedre biologisk mangfold.
Oppdateringer fra prosjektet Ferjefri E39.
— Forskning viser at kontroll av overvann kan bidra til et bedre biologisk mangfold.
— Forskningsrådet har gitt sin tilslutning til opprettelsen av «SFI BLUES», som skal ledes av SINTEF Ocean i Trondheim. Vegvesenet er én av mange industriaktører.
— Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har nå oversendt til Samferdselsdepartementet forslag til kommunedelplan for ny E39 fra Lyngdal vest til Ålgård med anbefalt trasevalg.
— Rundt omkring i verden finnes flere ulike varianter flytebruer. For å kunne bygge lengre flytebruer enn før er ikke de eksisterende matematiske beregningsmodellene ingeniørene benytter tilstrekkelige. De må videreutvikles.
— Ei brukasse i aluminium framfor stål kan redusere kostnadane for kryssing av Langenuen mellom Stord og Tysnes.
— De siste fem årene har Vegvesenet gjennomført detaljerte målinger av forholdene i- og rundt Bjørnafjorden for å kunne planlegge en optimalisert bro tilpasset lokale meteorologiske og oseanografiske forhold.
— En ny type design av brodekker, den såkalte «sandwichplaten» som kan lages ved hjelp av robotisert laserteknikk kan revolusjonere fremtidens broer.
— En ny rapport om kryssing av Langenuen mellom Stord og Tysnes konkluderer med at dersom man kan benytte stål i brotårn og tårnfundament i betong, kan disse produseres parallelt. Det har mange fordeler.
— Dette blir Norges første veiåpning via video.
— En bearbeidingsmetode hvor sveisene bearbeides med såkalt «høyfrekvent mekanisk påvirkning» kan være løsningen for nye utmattingspåkjente broer.