Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Framtidsutredningen for Kirkenes har flere aspekter i seg som er spesielle i forhold til andre utredninger som Statens vegvesen har laget i Nord-Norge tidligere.

Konseptvalgutredningen (KVU) som Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å utarbeide, handler ikke bare om framtidas vegløsninger, men skal se på sammenhengen med luftfart og framtidige havner.

Nasjonal og internasjonal

- Det mest spesielle er likevel at utredningen for Kirkenes også må ta høyde for byens nasjonale og internasjonale betydning, i tillegg til de lokale og regionale forholdene som alltid er viktige i slike framtidsutredninger, sier strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen Region nord.

- Kirkenes har med sin beliggenhet sentralt i Barentsregionen en geopolitisk betydning. Det er her vi har vår viktigste forbindelse mot Russland, og transportbehov i vårt naboland Finnmark påvirker også hva slags samferdsel vi skal ha i og mot Kirkenes.     

Byutvikling

Byutvikling i Kirkenes skal også ha en sentral plass. Hensikten er å legge grunnlaget for en ryddigere by som legger bedre til rette for gående, syklende og kollektivtransporten.

Samtidig er Kirkenes en av tre byer i landet som er plukket ut av Riksantikvaren til prosjektet «Våre gater og plasser», og som retter oppmerksomhet mot betydningen gater og offentlige rom har for utviklingen av det norske samfunnet.

Prosjektgruppe

Anne-Mette Bjertnæs er prosjektleder for Konseptvalgutredningen for Kirkenes. Hun jobber i strategistaben i Region nord. Prosjektkoordinator er Bjarne Mjelde fra vegavdeling Finnmark.

De øvrige i prosjektgruppa er vegplanlegger Bjørn Eriksen, Lars Christensen (sentrumsutvikling), Veronica Wiik (internasjonal utvikling), Sven Arne Moen (kvalitetssikring) og Pål Jøran Dignes og Tore Leirstein (Trafikkmodell, EFFEKT).

 

    

 

  

Anne-Mette Bjertnæs er prosjektleder for Konseptvalgutredningen for Kirkenes. Foto: Torill Heimdal
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark