Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

PORR Norge Infrastructure (PNI) bygger Varoddbrua i Kristiansand for 542 millioner kroner.

Statens vegvesen Region sør og entreprenørselskapet PORR Norge Infrastructure (PNI) har inngått kontrakt på bygging av E18 Varoddbrua.

Selskapet leverte det laveste tilbudet på ca. 542 millioner kroner, og har fått kontrakten. Oppstart for bygging av ny Varoddbru blir i løpet av mars 2017, og brua skal stå ferdig innen våren 2020. Brua vil være av typen fritt frambyggbru og har en lengde på 654 meter. Den skal erstatte den gamle Varoddbrua, en hengebru bygd i 1956. Når den nye brua står ferdig, vil det totalt være seks kjørefelt på E18 over Tofdalsfjorden i Kristiansand. I tillegg blir det gang- og sykkelveg med ekspresstandard.

Stor trafikk

Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er ca. 50 000 kjøretøy i døgnet. Det er også en betydelig sykkeltrafikk over Varoddbrua. Den nye brua skal bygges mellom de to eksisterende bruene. Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer. Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge. Gjennomføring av anlegget vil til tider medføre støy for omgivelsene, men Statens vegvesen jobber for å minimalisere ulempene.

Kontraktsignering ved regionvegsjef Kjell Inge Davik, Statens vegvesen og daglig leder Mario Perissutti i Porr Norge Infrastructure (PNI). Foto: Jo Vegard Aardal
Aktuelt for fylke(r): Agder