Bypakke Kristiansund
Målet med bypakken i Kristiansund er å løse de trafikale utfordringene i byen, og få flere til å sykle, gå eller reise kollektivt i stedet for å kjøre bil.
Mandag 24. januar 2022 godkjente kommunaldepartementet Kristiansund bystyre sitt vedtak om detaljregulering for riksvei 70 Vikan-Kontrollplassen, med alternativ 2, som betyr åpen vei i dagen. Reguleringsplansaken avsluttes formelt gjennom egen kunngjøring.
Statens vegvesen starter nå erverv av grunn ifølge plan- og bygningsloven. Berørte parter har fått tilsendt informasjonsbrev.
Det som gjenstår før selve arbeidet med vegprosjektet kan starte er finansiering. Finanseringen av den nye vegen skal skje ved hjelp av bompenger og noe statlige midler. Før finansieringen er på plass må det komme politisk vedtak lokalt i kommunen, regionalt i fylkeskommunen og sentralt i Stortinget.
Lokalpolitisk behandling i kommunen og fylkeskommunen antas å bli i løpet av første halvår av 2023. Deretter blir saken sendt over til sentrale myndigheter. De vil bestille en ekstern kvalitetssikring (KS2), og så blir bompengeproposisjonen som skal vedtas i Stortinget utarbeidet.
Fredag 16. desember var representanter fra Kristiansund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og Statens vegvesen på felles befaring for å bli bedre kjent med prosjektene i Bypakke Kristiansund.
Bypakken skal tilrettelegge for at det blir mer attraktivt å gå, sykle og ta bussen.
Tiltak | |
Trollsvingen/Røsslyngvegen | Rundkjøring og undergang. Kollektiv/sambruksfelt på Goma. |
Vikansvingen-Kontrollplassen | Firefeltsveg med kollektiv- og sambrukesfelt og sykkelveg med fortau. |
Rensvikholmen | Gang- og sykkelvegbru |
Rensvikkrysset | Rundkjøring og overgangsbru |
Rensvik undergang | Undergang |

- Vei:
- Rv. 70
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Kristiansund
- Fylker:
- Møre og Romsdal
- Nasjonal transportplan:
- Handlingsprogrammet 2018–2023
- Totalkostnad:
- 1,25 milliarder. 2018-kroner
- Oppstart:
- 2023
- Antatt åpnet:
- 2026