Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

I forbindelse med vegprosjektet Hålogalandsvegen foregår det omfattende grunnundersøkelser langs hele den 15 mil lange strekningen.

Se video

Innerst i Fiskefjorden i Tjeldsund kommune, hører man for tiden lyden av maskiner som jobber høyt oppe i fjellsiden. Det er i forbindelse med vegprosjektet Hålogalandsvegen at det foregår omfattende grunnundersøkelser, og langs hele traseen skal det bores nesten 1000 punkter før man er ferdig.

Grunnboringen skal i hovedsak avdekke hvilken kvalitet det er på løsmassene og hvor mye løsmasser det er før man treffer fast fjell. I tillegg til grunnboringene er det gjennomført kartlegging av sjøbunn og utført seismiske undersøkelser.

Viktige undersøkelser
– Gode og omfattende grunnundersøkelser er helt avgjørende i alle vegprosjekt, og i et så stort prosjekt som Hålogalandsvegen blir dette en veldig stor jobb, sier Reidar Johansen. Han er prosjektleder i Statens vegvesen, og har engasjert 7 forskjellige selskaper, som med forskjellige metoder, undersøker grunnforholdene på både sjø, land og i fjell.

Disse undersøkelsene er veldig viktige når man planlegger nye veger, bruer, sjøfyllinger og tunneler, og det gir et bedre grunnlag for å beregne en mer eksakt kostnad på prosjektet.

Noen kommuner gjenstår
Undersøkelsene er til nå gjennomført i kommunene Sortland, Kvæfjord og Lødingen, mens det fremover vil jobbes i Tjeldsund, Harstad, Evenes og Skånland.

Arbeidet vil foregå gjennom hele vinteren og ut på våren 2016, før alt er ferdig.

Grunnborere fra Rambøll i aksjon - i fjellsiden ved Fiskfjorden
Grunnborere fra Rambøll i aksjon.
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark