Artikkelen er fra 2010, og innholdet kan være utdatert.

12. oktober var det befaring på strekningen Trondheim-Steinkjer som en del av Konseptvalgutredningen (KVU) for framtidig transportløsning på strekningen.

Representanter fra Statens vegvesen, jernbaneverket, Sør og Nord-Trøndelag fylkeskommune, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Trondheimsregionen og konsulentselskapet Cowi deltok.

Befaringen startet i Trondheim, der deltakerne ble fraktet i buss via den gamle E6 til Hommelvik. Trondheimsregionen orienterte om utfordringene knyttet til et vekstområde med stor befolkningsøkning og boligbygging. Det ble også fokusert på utfordring med arealknapphet, krav til gode kollektivknutepunkt og behov for dobbeltspor på jernbanen.
- På strekningen Trondheim-Hell har vi brukt opp 98 prosent av kapasiteten på jernbanen, sa Lise Nyvold, som representerte jernbaneverket. Det er ikke mulig å tilby mer kapasitet innenfor dagens spor- og stasjonsstruktur.

Nyvold fortalte at på strekningen Trondheim-Værnes er det i dag 10 stasjoner, mens det videre fra Værnes-Steinkjer er 12 stasjoner, og at denne strukturen må vurderes nærmere.
- Vi har en gjennomsnittshastighet på 60 km/t, pga dårlig kurvatur, få muligheter for kryssing av tog og for tette stasjoner, sa Nyvold.

En sanerer av stasjoner nord for Værnes vil imidlertid gi en stor avvisningseffekt for et stort område, og sør for Værnes er det et stort lokaltogfokus. En kombinasjon mellom lokaltog og ekspressruter ønskes dersom det blir flere kryssingsspor.
- Selvfølgelig bør det bli dobbeltspor fra Steinkjer-Trondheim og elektrifisering av jernbanen, sa jernbaneverkets representant. Nyvold fortalte at grundige analyser viser at dobbeltsidig spor er det tiltaket som gir størst effekt mht å forkorte reisetiden.

Undersøkelser viser også at mens nordtrønderne i stor grad bruker tog for å reise til Værnes, er flybussen den mest benyttede transportformen fra Værnes til Trondheim.

Nye Sveberg

Ved Sveberg fikk deltakerne en orientering om utviklingsplaner for området av Sør-Trøndelag Fylkeskommune og Trondheimsregionen, der det er satt av 1000 mål er satt av til næringsareal og det er lagt til rette for bygging av 700 boliger. Det nye kjøpesenteret, den nye skole og nye næringsarealer har ikke kollektivadkomst og er fullstendig bilbasert.
- Nye Sveberg ligger nært E6 og er i Trondheimsregionen pekt ut som det nye store næringsområdet, fortalte Myklebust. I utgangspunktet trodde vi dette var et konfliktfritt område, i og med at det ikke er dyrkamark her og god trafikal adkomst, men så viste det seg at det bodde noen store salamandere her.. Forholdet til friluftsområdet rundt Stavsjøen gir i tillegg utfordringer. Dessuten er kapasiteten i krysset på E6 er allerede sprengt med dagens trafikk.

Gevingåsen og ny bru over Stjørdalselva

Gevingåsen tunnel skal åpnes i august 2011. I statsbudsjettet er det bevilget midler til planlegging av ny bru over Stjørdalselva. Dette vil gi muligheter for økt hastighet gjennom den nye tunnelen.

Visjoner for Værnes

På Værnes fortalte flyplassjef Lasse Bardal om Værnes som et knutepunkt for sjø, veg, jernbane og fly.

Lufthavnen har årlig 3,5 millioner passasjerer, derav 570.000 utenlandsreiser. Det vil si mellom 10-12000 reisende per dag, og mellom 180-200 fly hver dag.

Værnes har satt seg som mål å bli Norges mest miljøvennlige lufthavn innen 2014, og da også ha minimum 1 million utenlandspassasjerer årlig. Det miljøvennlige aspektet med utenlandsreiser knyttes til direkteruter med få stopp og i tillegg en effektiv avvikling av flyavgangen for å begrense forurensning i lokalsamfunnet.
- Utenlandstrafikken er en kritisk suksessfaktor for utvikling av internasjonal næringsvirksomhet, sa Bardal.

Bardal fortalte at 55 prosent av transporten til og fra Værnes er kollektivtransport (inkludert flytaxi), og var tydelig på at jernbanen må konkurrerer med veg mht hastighet hvis den skal være et reelt alternativ.

Bardal var også opptatt av opprustning og elektrifisering av Meråkerbanen som et viktig element i å gjøre Værnes som et knytepunkt. En betydelig markedsandel kommer fra Sverige og det er inngått samarbeid om busstransport og markedsføring med turistdestinasjoner som Åre.
- Værnes er en allerede nå en svært effektiv møteplass for konferanser og det er kun Oslo som kan konkurrere med oss, sa Bardal.

Værnes lufthavn jobber mot en masterplan mot 2050, med konkrete delmål i kortere tidsperspektiv. Utbygging av nye flyoppstillingsplasser og tilrettelegging for flyfrakt av gods, deriblant ferske fisk og landbruksprodukter fra distriktet inngår i planene. 
- Alle aktører må ha en felles overordnet strategisk målsetting, poengterte Bardal.

Regionale planer

Joar Nortug fra Nord-Trøndelag fylkeskommune fortalte om de regionale planene for transportsystemer på veg, jernbane og havn i Stjørdalsområdet. Det er stor aktivitet i området og mange muligheter som kan utnyttes for å skape et bedre grunnlag for både person- og godstrafikk. Et godt samarbeid over fylkesgrensen og en bedre kontakt med Svenske myndigheter ble fremhevet som en viktig suksessfaktor for å få til en utvikling med positive ringvirkninger for hele regionen, og spesielt for næringslivet.

Forbordfjellet

Videre på strekningen fortalte Lise Nyvold om planer for jernbanetrase gjennom Forbordfjellet. Tiltak vil frigjøre areal til omlegging og en bedre rassikring av E6 forbi Langstein.
- Det var trolig dette behovet som utløste denne KVUen, fortalte Nyvold.

Man har utredet ulike traseer, der en av traseene gir en innkorting på 11 km i forhold til dagens trase. Det vil gi en innsparing i reisetid på 7, 5 minutt for persontrafikk og 11 minutt for godstrafikk.

Nullvisjon

Arild Hamrum-Nordheim, Statens vegvesen, orienterte om tiltak på nullvisjonsstrekingen fra Kvithammer til Mule.
- Vi har bygd nesten 3 mil med midtrekkverk i Nord-Trøndelag og nå har vi tatt ut potensialet der det er lett tilgjengelig, sa Hamrum-Norheim. Skal vi bygge mer midtrekkverk må man eksempelvis avkjørselsregulere mer. Dette krever avveielse i langt større grad.

Et av de kritiske punktene på strekningen er Langstein.- I praksis er det ingen omkjøringsmulighet når det skjer noe på E6 her, sa Hamrum-Norheim. Eneste omkjøring er om Åre i Sverige. Det er en såkalt NATO-veg over fjellet, men den er uegnet og brøt sammen da den i en kortere periode ble benyttet som omkjøring ved ulykken som i september i år førte til at E6 ble stengt i ni timer. Trolig stod det da mellom 3000 og 4000 biler i kø.

Strekningen Langstein, Vuddudalen og Koabjørga har også en del geotekniske/geologiske utfordringer. Følget fikk av vegvesenets geoingeniør Gunnar Djup en orientering om at fjellet består av omdanna sedimentære og metamorfe bergarter, det vil si at de kommer fra ulike tidsspenn i geologien. Metamorfe bergarter kan ha stor variasjon i kvaliteten og være dårlig egnet byggemasse. Forholdene med hensyn til kvikkleire på strekningen omtales som ”relativt greie”, med det menes at man har kjente metoder som kan brukes for å bygge sikkert.

Ved Norske skog, Alstadhaug og Levanger er det kvikkleireproblematikk tilsvarende det man har i Buvika, det vil si at man må legge motfylling for å oppnå tilstrekkelig stabilitet, noe som medfører kostnadsøkning.

Tilknytningsknutepunkter til Sverige, Frosta og Fosen

Knutepunkter til andre kommuner og regioner er i tillegg til Hell og Stjørdal. Viktige tilknytningsknutepunkt er Åsen, (som har en tilknytning Frosta der det går både persontrafikk og næringstrafikk), Verdal (der fv.72 går til Sverige) og Røra. (Tilknytning til Inderøy og Fosen.)

Anne Berit Lein ved Fylkesmannens miljøvernavdeling var under sin orientering svært opptatt av jordvern og pekte på det som en utfordring at kravene i nye håndbok 017 er så arealkrevende.
- Den nye smalte firefelts E6 som er bygd i Steinkjer, som det ble åpnet for i forrige håndbok, er eksempelvis nå ute som en mulighet utelatt som standard i ny vegnormal , eksemplifiserte Lein.

- Vi kjører nå igjennom et av de beste matfatene i Norge, opplyste Lein til planleggere og strateger på busstur. I tillegg til å avsette arealer til en fremtidsrettet E6 og jernbane er en god arealmessig lokalisering av nye næringsarealer en stor utfordring i de kommende årene lokalisering av en riktig plassering av nye næringsarealer. Dette blir ikke enkelt..

Sykkel og kollektivtransport som arbeidsreise

Levanger og Verdal utpeker seg, i tillegg til Trondheim-Stjørdalsområdet, som områder der det ligger godt til rette for at flere arbeidsreiser kan foretas per sykkel. En forholdsvis stor andel av innbyggerne har avstander mellom hjem og arbeidssted som er kortere enn ti kilometer. Det er ikke så store høydeforskjeller og mulighet for å bygge gode sykkelveger.
- Dersom det legges til rette for gode holdeplasser for ekspressbuss / parkering for partnerkjøring langs E6 skal sykkel kunne være et attraktivt fremkomstmiddel også for pendlere, sa Hilde Marie Prestvik, Statens vegvesen.  

Tettstedsutvikling og lokalsamfunn

E6 som går gjennom Åsen, Sparbu og Mære skaper store utfordringer for utvikling av tettstedene og gir sterke begrensninger for hastighet på stamvegen.
- En omlegging av vegen forbi tettstedene er en forutsetning for å få et godt transportstystem i fremtida, opplyste Arild Hamrum-Norheim, Statens vegvesen. Kommunene venter på sin side med å få en avklaring på ny vegtrasé slik at de kan komme i gang med en ønsket utvikling av tettstedene.

Steinkjer

På stasjonen i Steinkjer orienterte Statens og fylkeskommunen om planene for sanering av stasjonsområdet. Det ble også orientert om forbindelseslinjene til Namdalen og Nord Norge.

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag