Nattestengt og kolonnekjørt
E10 Nappstraumtunnelen i oppgraderes nå for økt sikkerhet og trygg ferdsel. Arbeidet som pågår vil gi store trafikale konsekvenser ut desember 2027.
Mandag 18.august 2025 starter arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Tunnelen blir da nattestengt i ca. 2,5 år.
- Utrykningskjøretøy kan passere fritt når det er nødvending for å ivareta liv og helse, samfunssikerhet og beredskap.
- Trafikantene oppfordres til å holde seg oppdatert på stenginger og oppetider ved å laste ned Vegvesenets trafikk-app og følge med på informasjonen fra Vegtrafikksentralen, samt informasjon på denne siden.
- Det vil også bli tatt i bruk SMS varsling dersom tunnelen må stenges ut over planlagt stenging.
Nattestenging
Tunnelen stenges for all trafikk hver natt mellom kl. 23.00 til kl. 06.00. I dette tidsrommet blir det kun to gjennomslipp med ledebil.
- Første gjennomslipp natt gjennomføres kl. 00.30
- Aandre gjennomslipp natt gjennomføres kl. 03.00
NB: Forsinket tidspunkt for gjennomslipp kan oppstå på grunn av arbeidets art.
Ledebil på dagtid
Kjøring med ledebil i Nappstraumtunnelen fra 30. oktober 2025
Fra kl. 06:00 til 09:00 og fra kl. 15:00 til 17:00 kjøres ledebil to ganger i timen fra begge sider. Da kjøres ledebil hver hel time og hver halvtime fra Flesa. Fra Napp kjøres ledebil kvart over og kvart på hel time.
På dagtid fra 09:00 til 15.00 og fra 17.00 til 23.00 er det gjennomslipp en gang i timen. Da kjøres ledebil hver time fra Flesa og hver halvtime fra Napp.
Ledebil brukes for å ivareta trafikantenes sikkerhet og sikkerheten til de som utfører arbeid i tunnelen.
Syklende og gående
Syklister og fortgjengere i mindre uorganiserte grupper vil bli hentet med egnet kjøretøy og fraktet gjennom tunnelen på sikker måte. Til større organiserte grupper må turoperatør selv sørge for sikker transport gjennom tunnelen.
Nedsatt hastighet
Når det ikke brukes manuell dirigering og ledebil har tunnelen nedsatt fartsgrense på 50 km/t.
Ber trafikantene vise hensyn
Under anleggsarbeidene kan tunnelen oppleves som mørkere og mer fuktig, spesielt i første halvår. I denne perioden er det spesielt viktig at trafikantene følger ledebilen og er ekstra oppmerksomme når de kjører gjennom tunnelen.
–Våre ansatte har også noen som venter på dem hjemme og de er på jobb for å gjøre tunnelen tryggere for alle som benytter tunnelen, sier prosjektleder Frode Larsen i OneCo Infra AS.
Riggområdet like utenfor tunnelportalen på Flesa/Leknes-siden vil bli stengt for publikum i hele anleggsperioden og kan bare brukes av utførende entreprenør.
Må gjennomføres
Nappstraumtunnelen skal oppgraderes etter Tunnelsikkerhetsforskriften. Det er helt nødvendig for å gi trafikantene økt trafikksikkerhet, og nødetatene får en sikrere tunnel å drive redning og brannslukning i.
– Tunnelen er ble åpnet i 1990 med datidens standard, så det må et stort og omfattende arbeidet til for å tilfredsstille dagens krav til sikkerhet, sier Eliassen.
Det skal gjennomføres oppgradering av tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem. Videre skal det sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen, i tillegg til etablering av ny vannsikring. I dagens tunnel ligger det en duk på innsiden av tunnelløpet som må fjernes, og det skal legges ny asfalt i hele tunnelen.
Arbeid som skal gjøres:
- Bygge ny vann- og frostsikring
- Bygge ny overvannshåndtering med oljeutskiller for rensing av vann
- Bygge nye stengepunkter med bedre skilting
- Bygge nye tekniske bygg utenfor tunnelene
- Bygge tre nye stopplommer i tunnelen
- Bygge nytt ventilasjonsanlegg i tunnelen
- Fjellsikring og sprengningsarbeider i og utenfor tunnelene
- Montere ny belysning
- Montere nytt overvåkingssystem i tunnelen
- Bygge nødnett i tunnelen
- Montere ny ventilasjon
- Montere nye og flere nødskap med brannslukker og nødtelefon
- Montere nye rømningslys
- Montere nytt elektrisk anlegg og styresystemer
Fakta om Nappstraumtunnelen
En av Norges første undersjøiske tunneler. Går under sundet Nappstraumen mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad i Lofoten. Tunnelen er 1780 meter lang. Laveste punkt er 63 m.u.h. og største stigning er 8 prosent. Ble åpnet i juli 1990.