1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Trøndelag

Kommuner:

Trondheim

Inngår i:

Hva?

Nydalsbrua på rv. 706 ble åpnet for trafikk 16. oktober 2023 og markerer et viktig steg i utviklingen av transportsystemet i Trondheim.

Hvorfor?

Prosjektet er en del av Miljøpakken, med mål om bedre trafikkflyt, økt sikkerhet og tilrettelegging for gående og syklende.

Kart

Nydalsbrua © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

2009: Planprogram Sluppen-Stavne oversendt til Trondheim kommune.

Planen omfattet trefelts Oslovei med midtdeler og ny firefelts Sluppen bru.

2012: Stavne-tunnelen åpnet for trafikk.

2013: Alle arbeidene ved Stavne fullført.

Aas-Jakobsen vant plan- og designkonkurransen om ny bru, og det ble inngått kontrakt om videre planlegging og prosjektering.

2020: Skanska valgt som entreprenør for byggingen av Nydalsbrua.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide tok første spadestikk på Nydalsbrua fredag 16. oktober 2020. 

Åpnet nordgående E6 i Sluppenkrysset med to gjennomgående felt.

— Nøyaktig på dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua for trafikk. Vegprosjektet i Trondheim lå foran skjema og innafor budsjett.

Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023, sammen med Villa Bygdøy i Oslo. Juryen fremhevet bruas elegante design og tekniske løsning tilpasset topografien.  

 IABSE Awards 2024 (International Association for Bridge and Structural Engineering)
– Nydalsrbrua vant to priser i kategorien "Mindre vei- og jernbanebruer".  

  • Nydalsbrua tildelt to prisar i Sveits
    — Rv. 706 Nydalsbrua i Trondheim drog 12. november i land to prisar under IABSE Awards i Zürich.
  • Nydalsbrua fikk Betongtavlen
    — Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023, sammen med Villa Bygdøy i Oslo. Prisen hyller estetiske og tekniske sider ved Trondheims nye landemerke.
  • Nydalsbrua åpnet for trafikk
    — Nøyaktig på dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua for trafikk. Vegprosjektet i Trondheim ligger foran skjema og innafor budsjett.
Se alle aktueltsaker
Lengde:
2000 meter
Finansiering:
Stat, Fylke, Kommune, Bompenger
Totalkostnad:
Gjeldende kostnadsramme er på 1,727 milliarder kroner.

Mer om prosjektet

Nydalsbrua krysser Nidelva ved Sluppen og erstatter den gamle Sluppen bru fra 1942, som nå er ombygget til gang- og sykkelbru. 

Hovedentreprenøren for Nydalsbrua-prosjektet var Skanska Norge, som hadde totalentreprisen for byggingen av brua og tilhørende veianlegg.

Fakta om Nydalsbrua

  • Lengde: 183 meter.
  • Hovedspenn: 112 meter.
  • Brutårn: 55 meter høyt, skråstilt med 14 graders helning.
  • Type: Skråkabelbru med ett tårn og kabler i én sentral kabelplan.
  • Materialer: spennarmert betong og stål.
  • Kostnadsramme: ca. 1,7 milliarder kroner.

Hva gjør Nydalsbrua spesiell?

  • Den er utformet som en elegant skråkabelbru med et karakteristisk skråstilt tårn, noe som gir et dynamisk uttrykk og et åpent elverom.
  • Prosjektet inkluderer 1,2 km ny veg, 1,7 km sykkelanlegg, to nye bruer over Leirelva og klargjøring for den fremtidige Byåstunnelen.
  • Brua ble ferdigstilt åtte måneder før planlagt tid og vant arkitekturprisen Betongtavlen 2023 for sin estetiske og konstruktive kvalitet.
  • Den bidrar til å avlaste sentrum for gjennomgangstrafikk, gir bedre fremkommelighet for næringstransport og styrker tilbudet for syklister og gående.

 

Prosjektkontor

Besøksadresse:
Østre Rosten 20, 7075 Tiller

Kontakter

Torstein Ryeng

Prosjektleder
Telefon:
481 98 056
E-post:

Linda Grønstad

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
936 84351
E-post: