Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger
Hva?
Nydalsbrua på rv. 706 ble åpnet for trafikk 16. oktober 2023 og markerer et viktig steg i utviklingen av transportsystemet i Trondheim.
Hvorfor?
Prosjektet er en del av Miljøpakken, med mål om bedre trafikkflyt, økt sikkerhet og tilrettelegging for gående og syklende.
Kart
Framdrift
2009: Planprogram Sluppen-Stavne oversendt til Trondheim kommune.
Planen omfattet trefelts Oslovei med midtdeler og ny firefelts Sluppen bru.
2012: Stavne-tunnelen åpnet for trafikk.
2013: Alle arbeidene ved Stavne fullført.
Aas-Jakobsen vant plan- og designkonkurransen om ny bru, og det ble inngått kontrakt om videre planlegging og prosjektering.
2020: Skanska valgt som entreprenør for byggingen av Nydalsbrua.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide tok første spadestikk på Nydalsbrua fredag 16. oktober 2020.
Åpnet nordgående E6 i Sluppenkrysset med to gjennomgående felt.
— Nøyaktig på dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua for trafikk. Vegprosjektet i Trondheim lå foran skjema og innafor budsjett.
Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023, sammen med Villa Bygdøy i Oslo. Juryen fremhevet bruas elegante design og tekniske løsning tilpasset topografien.
IABSE Awards 2024 (International Association for Bridge and Structural Engineering)
– Nydalsrbrua vant to priser i kategorien "Mindre vei- og jernbanebruer".
Aktuelt
-
Nydalsbrua tildelt to prisar i Sveits
— Rv. 706 Nydalsbrua i Trondheim drog 12. november i land to prisar under IABSE Awards i Zürich.
-
Nydalsbrua fikk Betongtavlen
— Nydalsbrua i Trondheim fikk Betongtavlen 2023, sammen med Villa Bygdøy i Oslo. Prisen hyller estetiske og tekniske sider ved Trondheims nye landemerke.
-
Nydalsbrua åpnet for trafikk
— Nøyaktig på dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua for trafikk. Vegprosjektet i Trondheim ligger foran skjema og innafor budsjett.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 2000 meter
- Finansiering:
- Stat, Fylke, Kommune, Bompenger
- Totalkostnad:
- Gjeldende kostnadsramme er på 1,727 milliarder kroner.
Mer om prosjektet
Nydalsbrua krysser Nidelva ved Sluppen og erstatter den gamle Sluppen bru fra 1942, som nå er ombygget til gang- og sykkelbru.
Hovedentreprenøren for Nydalsbrua-prosjektet var Skanska Norge, som hadde totalentreprisen for byggingen av brua og tilhørende veianlegg.
Fakta om Nydalsbrua
- Lengde: 183 meter.
- Hovedspenn: 112 meter.
- Brutårn: 55 meter høyt, skråstilt med 14 graders helning.
- Type: Skråkabelbru med ett tårn og kabler i én sentral kabelplan.
- Materialer: spennarmert betong og stål.
- Kostnadsramme: ca. 1,7 milliarder kroner.
Hva gjør Nydalsbrua spesiell?
- Den er utformet som en elegant skråkabelbru med et karakteristisk skråstilt tårn, noe som gir et dynamisk uttrykk og et åpent elverom.
- Prosjektet inkluderer 1,2 km ny veg, 1,7 km sykkelanlegg, to nye bruer over Leirelva og klargjøring for den fremtidige Byåstunnelen.
- Brua ble ferdigstilt åtte måneder før planlagt tid og vant arkitekturprisen Betongtavlen 2023 for sin estetiske og konstruktive kvalitet.
- Den bidrar til å avlaste sentrum for gjennomgangstrafikk, gir bedre fremkommelighet for næringstransport og styrker tilbudet for syklister og gående.
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Østre Rosten 20, 7075 Tiller